בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
המהדורה המרכזית 
שעת ריכוז: מדוע אין תחרות בשוק המזון בישראל? 

שעת ריכוז: מדוע אין תחרות בשוק המזון בישראל?

 
המהדורה המרכזית |
 

ארבעה מכל חמישה סניפים של סופרמרקט שייכים למגה או לשופרסל, מדפים שלמים של מוצרי מזון מוקדשים ליצרן בודד, והיבואנים שמנסים להוריד מחירים נשארים מחוץ לרשתות הגדולות. מדוע זה קורה, ואיפה אפשר בכל זאת למצוא מחירים זולים? כתבה ראשונה בסדרה על הריכוזיות במשק הישראלי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

אתם ודאי מכירים את הסיטואציה המוזרה הזו: הולכים בקניון, מחפשים סופרמרקט כדי לרכוש בו את מצרכי המזון, ומכל מקום צועק אליכם הירוק של "מגה" או האדום של "שופרסל". לפעמים שני הסניפים מתחרים זה בזה - אם אפשר לקרוא לכך תחרות - ולפעמים, כמו שקורה ברמת אביב, שני סניפים של אותה רשת נמצאים במרחק הליכה אחד מהשני. וכך, הלקוחות ברמת אביב נאלצים לבחור בין הרשת של נוחי דנקנר לבין הרשת של נוחי דנקנר.

 

יכולת הבחירה המוגבלת לא נעצרת שם. 80 אחוז מהסניפים של רשתות שיווק גדולות בישראל שייכים למגה או לשופרסל. במקפיא תוכלו למצוא כמעט רק את מוצרי "סנפרוסט", את מוצרי השוקולד שלכם תקנו תוצרת "שטראוס עלית", ופסטות יש לכם מכל הסוגים, רק שעל כולן כתוב "אסם". בסופרמרקטים של רשתות כמו "אושר עד" תוכלו למצוא את המושג החמקמק הזה - תחרות. לכן גם המחירים יהיו זולים יותר.

 

> לכתבות נוספות בסדרה "שעת ריכוז"

פרק 2: לא בא בחשבון | פרק 3: היה מנוע?

 

עשרה שקלים ל-4 חבילות פסטה

 

"אם קיימת קרקע פנויה", מסביר ד"ר שלומי פריזט, כלכלן בכיר מהממונה על ההגבלים העסקיים, "שופרסל יודעת שבמידה ומתחרה יפתח סניף, אז יירדו המחירים ואז היא תיפגע. לכן כדאי לה אפילו לפתוח שני סניפים אחד מול השני, ולהתחרות בעצמה".


במצב האבסורדי הזה, מי שכן מתאמץ לייבא מזון זול יותר פשוט נחסם בכניסה לסופרמרקט. אתם לא תראו את המוצרים של "טעמן" על המדפים בשופרסל, מכיוון שהיבואן מוכר פסטות שייבא מאיטליה - משובחות, לדבריו - במחיר של עשרה שקלים לארבע חבילות. "אסם מוכרת במקרה הטוב בחמישה שקלים, ובמקרה הפחות טוב בשבעה או שבעה וחצי", מודה חיים. "אם ניכנס לשם, כל קטגוריית הפסטה בשופרסל תרד, וגם הרווח שלהם יירד". וכך, אם תרצו לראות תחרות אמיתית, מחירים זולים יותר - כנראה שתצטרכו לקחת את הרכב שלכם, להימנע מהפיתוי הקרוב, ולנסוע קצת יותר רחוק.

 

משופרסל נמסר: "הטענה לפיה בסניפינו נמכרים מוצרים ממותגים ויקרים בלבד הנה חסרת כל בסיס. שופרסל מעודדת כניסתם של ספקים קטנים ובינוניים ואכן בין ספקינו ישנם ספקים רבים המציעים מוצרים מוזלים ושאינם ממותגים". מגה מסרה: "שוק קמעונאות המזון מאופיין בתחרותיות גבוהה ומדד מספר הסניפים אינו מייצג את היקף פעילות הרשת. מוצרי המותג הפרטי של מגה מיוצרים ברובם על ידי ספקים קטנים ובינוניים ומהווים אלטרנטיבה זולה ואיכותית למותגים המובילים".

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by