בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בארץ 
דוח המבקר: הסיוע לניצולי השואה השתפר משמעותית - אם כי הוא עדיין איטי מאוד 

דוח המבקר: הסיוע לניצולי השואה השתפר משמעותית - אם כי הוא עדיין איטי מאוד

 
בארץ |
 

מדו"ח המבקר עולה כי הרשות לזכויות הניצולים במשרד האוצר אמנם הרחיבה משמעותית את זכאות הניצולים לסיוע, אך בעצמה ממשיכה להתנהל כפי שהתנהלה לפני כשני עשורים. בגלל מערכת מחשוב שלא עודכנה מאז הקמת הרשות, אתר אינטרנט מיושן והגבלת האפשרות ליצירת קשר דרך טלפון ודואר - ניצולים רבים כלל לא מקבלים אישור שבקשתם התקבלה, ומאות אחרים ממתינים אף שנה ויותר עד שתאושר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ניצול שואה
 ניצול שואה   צילום: רויטרס 
 
 

משרד מבקר המדינה התיר היום (רביעי) לפרסום, בין היתר, את ממצאי הדו"ח שכתב אודות הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. הדו"ח, שבדק את יישום תיקוני הליקויים עליהם הצביע משרד המבקר בעבר, מצא כי בסך הכול חל שיפור משמעותי בתפקודה של הרשות ובסיועה לניצולי שואה. יחד עם זאת, השירות ברשות עדיין מתאפיין באטיות רבה, במסורבלות בירוקרטית ובהיעדרם של כלים טכנולוגיים מודרניים.

 

הדו"ח, שנכתב בעקבות ביקורת אשר ערכו אנשי המשרד ברשות בחודשים דצמבר 2013 - ינואר 2014, מצא כי מערכת המחשוב בה משתמשים אנשי הרשות לא עודכנה יותר מ-20 שנה. מדובר במערכת, שעל פי דו"ח המבקר הינה "בלתי מהימנה" ועובדי הרשות עצמה אף לא תמיד טורחים לעדכן בה מידע. זאת, מאחר ובין כה וכה קשה להנפיק באמצעותה דו"חות על אוכלוסיית ניצולי השואה. יצוין כי הרשות הונחתה לעדכן את מערכת המחשוב שברשותה כבר בשנת 2007.

 

עוד בדוח המבקר

>> לא מקובל: חשש שחשבונות רבנים הפכו למקלטי מס

>> חסרי הון: אוזלת יד בטיפול בהעלמות מס עולה מיליארדים

>> אין מדיניות לייבוא, הפיקוח על מכון התקנים אינו מספק

>> שיאני העסקת קרובי משפחה ומקורבים: נמל אשדוד

 

מסתמן כי היעדר הכלים הטכנולוגיים משפיע במידה רבה על איטיותה של הרשות בטיפול בפניות. זאת, שכן אופייה המיושן של מערכת המחשוב אינו מאפשר לגבות את תיקי הניצולים דרך סריקה במחשב, וכתוצאה מכך - הרשות נאלצת לטפל רק בתיק אחד בכל פעם, להבדיל מכולם במקביל.

 

אנשי משרד המבקר מציינים בנוסף כי התקשורת עם הניצולים ובני משפחותיהם עדיין מתבצעת אך ורק דרך הטלפון והדואר. הגשת בקשה לסיוע דרך האינטרנט אינה אפשרית, מה שיתכן שמסביר את העיכוב הגדול בטיפול בבקשות. בבדיקת משרד המבקר נמצא כי במרבית המקרים לא נשלח אישור לניצול שבקשתו התקבלה וחודש בממוצע נדרש כדי להודיע לו שקיים צורך במסמכים נוספים.

 
קשישה ניצולת שואה. בקשת סיוע דרך האינטרנט עדיין אינה אפשרית
 קשישה ניצולת שואה. בקשת סיוע דרך האינטרנט עדיין אינה אפשרית   צילום: חדשות 10 
 
 
 

בסך הכל, חלה מגמה של שיפור בטיפול בניצולים. משך הטיפול הממוצע בבקשות קוצר מ-160 יום בשנת 2007 ל-86 יום בשנת 2014, כאשר מספר התיקים ב-2014 שהיו פתוחים למעלה משנה קטן בחצי

 

הבדיקה מצאה גם כי אנשי הרשות לא טורחים לעדכן את הניצול בשלבי הטיפול בבקשה. למעשה, "האמנה לאיכות השירות" של הרשות לזכויות הניצולים, שבעצמה לא הועלתה לאתר הרשות, גם לא מתייחסת לפרק הזמן אליו מתחייבת הרשות בטיפול בבקשות.

 

דו"ח המבקר ממליץ, איפוא, להמשיך ולעמול עבור צמצום ההליכים הבירוקרטיים של הטיפול בבקשות עבור הניצולים. בין היתר מומלץ לאפשר לניצולים להגיש את בקשותיהם דרך האינטרנט, ובכך לקצר את זמן ההמתנה בין הכנת הבקשה לקבלתה ברשות ותחילת הטיפול בה.

 

עם זאת ובסך הכל, עולה כי חלה מגמה של שיפור בטיפול בניצולים. משך הטיפול הממוצע בבקשות קוצר מ-160 יום בשנת 2007 ל-86 יום בשנת 2014, כאשר מספר התיקים ב-2014 שהיו פתוחים למעלה משנה ירד במחצית לכדי 950 בלבד. מלבד זאת, כאמור, הורחב מעגל הזכאים לסיוע, נקבעו קריטריונים להכרה במחלות של ניצולים, הוקם מרכז מידע וכן הוחלט להמיר חלק מההטבות לניצולים בסיוע כספי.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by