בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
פוליטי-מדיני 
דוח המבקר על הדיור: אולמרט לא שם לב למשבר, ממשלות נתניהו נכשלו בטיפול בו 

דוח המבקר על הדיור: אולמרט לא שם לב למשבר, ממשלות נתניהו נכשלו בטיפול בו

 
פוליטי-מדיני |
 

מחירי הדיור עלו בעשרות אחוזים, וכך גם שכר הדירה, מאז 2008 - והדוח המדובר של מבקר המדינה יוסף שפירא, המתפרסם הערב, לא מוציא אף אחד נקי • מאולמרט שלא שם לב לסיכון האסטרטגי ושממשלתו הקפיאה את השוק, לממשלת נתניהו הראשונה שדנה לראשונה בנושא תוך שנה ורבע, ועד לתוכנית במרכז המצע של לפיד, שרק חלק מזערי מהן מומש • כל האחראים, כל התגובות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

אף אחד לא יוצא נקי. מבקר המדינה יוסף שפירא מפרסם הערב (רביעי) את הדוח השני בתוך שבוע שקובע סדר יום במערכת הבחירות - והפעם על המשבר המתמשך בשוק הדיור. הדוח מתייחס לעליית מחירי הנדל"ן בין תחילת שנת 2008 עד להגעה לשיא המחירים הנוכחי, ומאשים את ממשלות אולמרט ונתניהו בטיפול לא מספיק טוב במשבר.

 

על פי תנאי הרקע שמתאר המבקר, נוצר בין השנים 2002-2012 פער מצטבר של 53 אלפים בין התחלות הבנייה בשטח לבין מספר משקי הבית החיים בישראל; מאגרי המידע הממשלתיים על מחירי הדירות לקויים, ומשרדי ממשלה שונים סיפקו לציבור נתונים שונים בתכלית על השוק בשנות המשבר הראשונות.

 

>> לקראת דוח המבקר: מי הבטיח מה, ומה יצא מזה?


 

ב-2005, לדברי שפירא, קיבלה הממשלה החלטות משמעותיות לקידום הבנייה, אך כולן התעכבו או נבלמו כליל: הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל נדחתה עד 2009; התכנית האסטרטגית לפיתוח הנגב בוטלה אחרי מלחמת לבנון השנייה; קיצור וייעול הליכי התכנון באמצעות הרחבת סמכויותיהן של הוועדות המקומיות לא בוצעו. בנוסף, עד לשנת 2011 לקתה ישראל בתכנון גירעוני - כלומר, מספר הדירות אותן אישרו לבנייה הוועדות המקומיות והמחוזיות, היה נמוך מהגידול במספר משקי הבית בארץ.

 

תוצאותיו של משבר הדיור מורגשות היטב בשוק היום. מינואר 2008 עד דצמבר 2013, חלה התייקרות ריאלית בנדל"ן (דהיינו, מעבר למדד המחירים לצרכן) בשיעור מצטבר של 55%, כלומר כ-9% בממוצע לשנה. גם שכר הדירה עלה (אם כי בשיעור מתון יותר), ופרץ את רף ה-30% מהוצאתם החודשית של משקי הבית. מספרם של המשקיעים בשוק הנדל"ן עלה עד 2013 לכ-26,000, ושיעורם מקרב כלל הרוכשים ירד רק במעט ל-23%.

 

 
אהוד אולמרט. הראשון שלא זיהה
 אהוד אולמרט. הראשון שלא זיהה   צילום: רויטרס 
 
 

עידן אהוד אולמרט

 

ממשלת אולמרט, על פי מבקר המדינה שפירא, לא זיהתה ב-2008 את עליית מחירי הדיור כסיכון אסטרטגי, ולא קיימה דיון בנושא. באוגוסט 2008 כבר קיבלה הממשלה את החלטה מס' 3973 על הקפאת התכנון במרכז הארץ למשך 4 שנים (2009-2012), הכרעה שנבעה במקור משאיפת הממשלה לעודד התיישבות בפריפריה, אך התעלמה מהיעדר התשתיות שם והקפיאה בפועל את שוק הנדל"ן.

 

מלשכתו של מר אולמרט נמסר: "על פי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בארבע השנים שבהן כיהן אולמרט כשר אוצר ואחר כך כראש ממשלה הייתה ירידה ריאלית כוללת של כ-2% במחירי הדירות. העליה הדרמטית וההרסנית במחירי הדיור הייתה בתקופת ממשלות ביבי. אך אצל ביבי, כמו ביבי, המנדט הבריטי אשם, בן גוריון אשם, כולם אשמים חוץ ממי שמכהן כראש ממשלה כבר 6 שנים!!! במקום לברוח מאחריות, ולהמציא תירוצים מבישים, הגיע הזמן, אחרי 6 שנים בתפקיד, שביבי יסתכל לציבור בישראל בעיניים ויודה שנכשל".

 

ממשלת נתניהו הראשונה

 

ממשלתו של בנימין נתניהו, שנכנסה לתפקידה בשנת 2009, איחרה לדעת המבקר לזהות את משבר הדיור, וקיימה דיון ראשון אודותיו רק ביולי 2010, שנה ורבע לאחר שהושבעה. רק במועד מאוחר זה, הפיקה הממשלה את לקחי הקפאת הבנייה במרכז הארץ וביטלה את החלטת ממשלת אולמרט, באמצעות הגדרת יעדי בנייה גם במרכז. בדיון ב-2010 קבעה הממשלה לראשונה שיש לפעול "להורדת מחירי הדיור", אך לא הגדירה את שיעור ההוזלה הרצוי או צעדים מוחשיים להשגת המטרה.


במסגרת ההתכחשות לתופעה ההתייקרות של הדיור, משרד האוצר אף פרסם במאי 2009 מסמך שכותרתו: "האם מחירי הדיור אכן עלו ב-11%?". מנהל הכנסות המדינה טען אז, בניגוד לנתוני הלמ"ס, כי ב-2008 מחירה של הדירה החציונית עלה ב-2.8% בלבד.

 

במארס 2012, בעקבות המחאה החברתית, קבעה ממשלת נתניהו יעדים בלתי ריאליים להאצה בשיווק קרקעות לשם הגדלה ההיצע - וכפועל יוצא מכך, אלה לא הושגו. רק בשנת 2013 הטילה הממשלה על שר השיכון, אורי אריאל, לגבש "תכנית ארוכת טווח לפיתוח שוק הדיור". וגם אז, לא הוקם גוף אחד שירכז את הטיפול הממשלתי בנושא.

 

 
עצרת המחאה החברתית בכיכר רבין. בעקבותיה הוצבו יעדים בלתי ריאליים
 עצרת המחאה החברתית בכיכר רבין. בעקבותיה הוצבו יעדים בלתי ריאליים   צילום: רויטרס 
 

ה"סופרטנקר" של נתניהו: הקמת הווד"לים

 

פרויקט הודל"ים (ועדות דיור לאומיות), שהוצג כאמצעי עיקרי להתמודדות עם המשבר, סייע לקדם בפועל רק כ-20 אחוזים מכלל יחידות הדיור שאושרו בתקופת פעילותן של אותן ועדות. המסלול לא התאים לטיפול ברוב הדירות במרכז הארץ, ולכן באזור זה הובילו הוד"לים לאישור 3,300 דירות בלבד - רק 14.5% מסך כל הדירות שאושרו במסגרת זו.


גם מבין התכניות שאושרו במסגרת הוד"לים, מציין המבקר, מרבית הדירות אינן זמינות לבנייה בטווח הקצר, בשל חסמים שונים - כך שהפרויקט לא סיפק פתרון מיידי למצוקה. כ-70 אחוזים מהדירות שנמצאות כיום בהליכי אישור בוד"לים השונים, ממוקמות במחוז הדרום, שנחשב לדל בביקושים, ורק מיעוטן באזור המרכז. מכאן, שתרומת הפרויקט לצמצום מצוקת הדיור בשנים הקרובות צפויה להיות קטנה אפילו יותר.


משך הזמן הנדרש לאישור תכניות דיור בווד"לים עמד על 3.1 שנים, לעומת 5.5 שנים לתכנית במסלול הרגיל - אך הפער לא נובע מעבודתן המהירה, אלא מהעובדה שלוועדות אלה הגיעו מלכתחילה בעיקר תכניות שקידומן אמור להתבצע ממילא במהירות. פרויקט דיור ש"הסתבך" הועבר מהוד"לים בחזרה למוסדות התכנון המסורבלים.

 

 
בנימין נתניהו במסע"ת בעקבות המחאה החברתית. הווד"ל שנפל
 בנימין נתניהו במסע"ת בעקבות המחאה החברתית. הווד"ל שנפל   צילום: חדשות 10 
 

תכנית "פטיש 5 קילו" של שטייניץ: הטלת מס על דירות להשקעה

 

הפטור הזמני שהעניק משרד האוצר ממס שבח על מכירת דירה שנייה ואילך, אכן הגדיל את מספר הדירות להשקעה שנמכרו בשנים אלה - אלא שמשקיעים אחרים רכשו במקביל דירות חדשות, העולות במספרן על הדירות שנמכרו.

 

רשות המיסים, ציין שפירא, העבירה בזמן אמת הערות לגבי מודל המס שאימץ משרד האוצר, אך אלה יושמו באיחור ניכר - רק ב-2013. משקל המיסים בשנת 2011 מהשווי הכולל של עסקאות הנדל"ן, עמד על 5.9% בלבד - שיעור שאינו מספיק כדי להרתיע משקיעים מלהיכנס לענף. כתוצאה משגיאות אלה, גדל מספר המשקיעים שנכנסו לשוק בין 2011 ל-2013, עד לרמה של 26,240 בשנה - ושיעורם מקרב כלל הרוכשים ירד רק במעט, ל-23%.

 

מהליכוד נמסר: "מדובר בדוח חשוב מאוד. אנו נלמד את הדוח וניישם את מסקנותיו המתבקשות. ממשלות הליכוד בראשות נתניהו עשו הרבה בתחום הדיור, זה מצויין בדוח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות.


הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה. אנו מפנים את מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב - ובמחנות צה"ל שיתפנו נבנה 100 אלף דירות חדשות. הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור, והשנה נגיע ל-60 אלף יחידות דיור. ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור. וכמובן הובלנו את מהפכת הכבישים והרכבות, שמחברת את הנגב והגליל למרכז הארץ, ומאפשרת לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב.

בקדנציה הבאה נפעל יחד עם שותפינו הטבעיים, שמחויבים כמונו לפתור את משבר הדיור, וניישם את מסקנות הדוח. רק ממשלת ליכוד חזקה בראשות נתניהו, תפתור את משבר הדיור, בדיוק כפי שעשינו בשורה ארוכה של רפורמות ושינויים מבניים עמוקים, שהפכו את המשק הישראלי לחזק ותחרותי".

 

תכנית "מחיר למשתכן" של השר אריאל אטיאס

 

על פי התוכנית שיזם אריאל אטיאס, הקרקע לא תימסר ליזם שישלם עבורה לאוצר ביוקר, אלא לזה שיבטיח את המחיר הזול ביותר לזוג הצעיר. רק שעד לשנת 2011, לא קבעה הממשלה יעד כמותי לשיווק דירות בשיטה זו - וכך המשיך מנהל מקרקעי ישראל לשווק כמעט את כולן דווקא בשיטת "כל המרבה במחיר".


בספטמבר 2011 כבר הוחלט לשווק 5,000 דירות במסלול "מחיר למשתכן" עד סוף 2012 - אלא שמתוכן שווקו בסה"כ 2,600 דירות. קומץ הדירות חולקו בהגרלה, שבה רשאים היו להתמודד מאות אלפי צעירים ישראלים - כך שרק מעטים מקרבם זכו ליהנות מהטבה יקרה ונחשקת. בשל כישלון השיווק בשיטה זו, הנעוץ בכמויות הנמוכות ולא ברעיון המוצלח כשלעצמו, סגרה הממשלה את המסלול וחזרה להשתמש באופן בלעדי בשיטת "המרבה במחיר".

 

 
אריאל אטיאס, שר השיכון לשעבר. הרעיון מוצלח, הביצוע לא
 אריאל אטיאס, שר השיכון לשעבר. הרעיון מוצלח, הביצוע לא   צילום: רויטרס 
 

תכנית "דירה להשכיר" של יאיר לפיד

 

על פי תוכנית זו, קרנות הפנסיה יממנו דירות להשכרה במחיר מפוקח, על קרקע שתוקצה חינם מהמנהל. עד כה, כותב המבקר, פורסמו 10 מכרזים בלבד להקמת דיור להשכרה, ו-6 מתוכם הסתיימו ללא היענות או זכייה. רק 4 מכרזים הסתיימו בהצלחה. בהמשך לכך, מתוך 1,412 דירות שהוכרזו עד כה בפרויקט, יחלו להיבנות בפועל רק 406 - ומתוכן 114 דירות בלבד יושכרו במחיר מוזל ומפוקח, כפי שהתחייבה הממשלה.

 

שפירא מציין כי הניסיון לשלב משקיעים מוסדיים (כמו קרנות פנסיה) כמקור למימון של הדירות להשכרה נחל כישלון - רק גוף אחד כזה ניגש למכרז בודד, ולא זכה בו. אגב, תכנית "דירה להשכיר" עמדה במרכז הקמפיין של "יש עתיד" ערב הבחירות האחרונות, וכללה התחייבות לבנות 100 אלף יחידות דיור בתוך 10 שנים.

 

מ"יש עתיד" נמסר: "המפלגה מברכת על דוח מבקר המדינה שהתפרסם היום. מדובר בדוח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל וראוי שהציבור יידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי. במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור את המשבר, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר מאבדים את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה. כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדו"ח הזה, שחור על גבי לבן.

 

"עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דוח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו - משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד.

 

"לא חיכינו לדוח המבקר כדי להתמודד עם הבעיות והכשלים שנוצרו במשך שנים של התעלמות ממשבר הדיור. הקמנו את קבינט הדיור, שגרם לכל משרדי הממשלה הרלבנטיים וגופי התכנון והשיווק לעבוד יחד. גיבשנו תכנית לאומית לפתרון משבר הדיור שכללה 62,000 דירות שכבר יצאו לדרך בשכונות חדשות במסגרת הסכמי הגג, השקעת 4.5 מיליארד שקלים על מנת לשחרר 50,000 דירות בפרויקטים שנתקעו, פינוי מחנות צה"ל שיאפשרו לבנות 60,000 דירות, בניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך וצעדים נוספים. את התכניות האלה נתניהו קטע כשהחליט לפרק את הממשלה וללכת לבחירות.

 

"את התכניות האלה אנחנו נמשיך ליישם רגע אחרי הבחירות. זו לא מלחמה על דיור, זו מלחמה על דור שלם של צעירים בישראל שנלחמים כדי לקנות דירה".

 

 
לפיד. מההבטחות הגדולות נותרו 114 דירות
 לפיד. מההבטחות הגדולות נותרו 114 דירות   צילום: כפיר בולוטין 
 
 

על פי משרד הפנים והשיכון, 'דירה קטנה' כוללת עד 75 מ"ר; ועדת טרכטנברג הציעה עד 85 מ"ר; ואילו מנהל מקרקעי ישראל התעלם מהגדרות אלה, וקבע כי גם שטח של 100-120 מ"ר יענה להגדרה

 

אחריות מנהל מקרקעי ישראל לזינוק במחירי הקרקעות

 

עד לשנת 2010, מנהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י) העניק מדי שנה אישורים לתכניות בנייה שכללו 13 אלף יח"ד בלבד - כמות שלא עמדה ביעדי הממשלה לשיווק קרקעות - כך שנוצר מחסור ידוע מראש בהיצע. בין השנים 2006-2012, הגיש המנהל למוסדות התכנון 151 אלף יח"ד בלבד - מספר קטן לנוכח העובדה שחלק ניכר מתוכן לא יגיעו, באופן טבעי, לשלב האישור הסופי.

 

בין השנים 2007-2014, הודיע המנהל על שיווקן של קרקעות לבניית 199,600 דירות - אלא שמתוכן שיווק המנהל בפועל 96,900 בלבד. המשמעות: 52% משיווקי הקרקע למגורים שפרסם המנהל באופן רשמי, לא הפכו לעסקאות נדל"ן ממשיות. מספר העסקאות שנחתמו בפועל היה נמוך מצרכיה של האוכלוסיה ב-50 אחוזים בכל הארץ, ב-61 אחוזים באזור המרכז, וב-75 אחוזים באזור תל אביב. המבקר מציין כי בעקבות מאמצי המנהל בשנים האחרונות, מסתמנת ירידה במחירי הקרקעות - אך זו לא באה לידי ביטוי במחיר הדירה הסופי, עקב כשלים אחרים בענף.

 

מחדל התכניות לדיור בר השגה עבור זוגות צעירים

 

למרות שהמונח שגור בעולם כולו, "דיור בר השגה" מעולם לא הוגדר באופן רשמי. חלק מהגופים ראו בו קריאה להתערבות הממשלה במחירי השוק, ואחרים סברו כי עצם הדרישה לתכנן דירות קטנות תהפוך אותן לבנות השגה. גם המונח "דירה קטנה" מוגדר באופן שונה על ידי כל רשות שלטונית, באופן שגרם לבלבול ואף לכישלון בהקמתן: עפ"י משרדי הפנים והשיכון, דירה קטנה כוללת עד 75 מ"ר; ועדת טרכטנברג, שהמלצותיה אושרו בממשלה, סברה כי דירה קטנה צריכה לכלול עד 85 מ"ר; ואילו מנהל מקרקעי ישראל התעלם מהגדרות אלה, וקבע כי גם שטח של 100-120 מ"ר יענה להגדרה "דירה קטנה", באופן שרוקן מתוכן את ההבטחות לדיור בר השגה.


כתוצאה מהכשלים הנ"ל, רק 5% מהדירות שהוחל בבנייתן ב-2013 מנו 3 חדרים; 41% מנו 4 חדרים; 32% מנו 5 חדרים; ו-22% מנו 6 חדרים או יותר. במלים אחרות, היעד הוחמץ.


עד אוגוסט 2013 אושרו במוסדות התכנון רק 25,487 דירות שהוגדרו "בנות השגה", מתוכן רק 1,676 אכן עומדות בקריטריונים הסבירים להגדרה זו, ומתוכן רק 433 מיועדות להשכרה ארוכת טווח.

 

>> אנליסט: "דיור בר השגה" הפך לדיור שאין להשיג

>> הדשא של השכן: כך פתרו את הבעיה בלונדון

 

 
סטנלי פישר. אחראי גם הוא
 סטנלי פישר. אחראי גם הוא   צילום: רויטרס 
 

שערוריית התכנון והבנייה בישראל

 

הזמן הנדרש לוועדות התכנון כדי לאשר פרויקטים גדולים למגורים (המונים מעל 200 יחידות דיור) עומד על 65 חודשים - כלומר, 5.5 שנים - ארוך פי 3 מהקבוע בחוק. במחוז המרכז המבוקש, התהליך נמשך 96 חודשים - כלומר 5 שנים - פי 4 מהקבוע בחוק. 3. כתוצאה מהתמשכות תהליכי התכנון, אין לממשלה אפשרות לייצר "מדף" של היצע בשוק ולהשפיע באמצעותו על מחירי הדיור במקרה של תנודות קיצוניות.

 

המאמץ לעודד תושבים לגור בפריפריה (תמ"א 35)

 

לא הושגו היעדים לעידוד המעבר לפריפריה: עד שנת 2020, האוכלוסייה במחוז המרכז תחרוג מהמכסה שהוגדרה תחילה ב-400 אלף תושבים; בצפון ובדרום צפויים לגור במצטבר כ-600 אלף תושבים פחות מאשר ביעדים שהוצבו.

 

הסיבה העיקרית למיעוט מעברים מהמרכז לפריפריה - היעדר השקעה מספקת בתשתיות ובאזורי תעסוקה.

 

בנק ישראל | לכתבה על "תרומת" סטנלי פישר לבועת הנדל"ן

 

במחקר של הבנק עצמו נמצא כי הפחתות הריבית אחראיות למחצית מעליית מחירי הדיור בין 2009 ל-2010. ב-2011 קבע הבנק כי העלאת הריבית ב-1.25% תוביל לירידה של 8% במחירי הדירות. מדיניות הריבית של בנק ישראל אינה זוכה לביקורת ממשית בדו"ח, אלא להבנה.

 

לתגובות נוספות

 

הפורום לדיור ציבורי: "משבר הדיור במדינת ישראל הוא תוצאה של אי רצון ממשלתי להפסיק את החגיגה בה משקיעי הנדל"ן הלכים ומתעשרים, והעניים ומעמד הביניים הולכים ומתרוששים. בקטסטרופה של מחירי הדיור בישראל, מבקר המדינה עשה חסד עם ראש הממשלה וחברי ממשלתו, ולא הפנה את הזרקור לפצע המדמם ביותר של החברה הישראלית, והוא משבר הדיור הציבורי, והמצב בו עניים, נכים, קשישים, ניצולי שואה ואמהות הוריות מידרדרים משנה לשנה ונאלצים לוותר על תרופות, אבחונים לילדים מיוחדים ומזון ראוי, כדי לחיות תחת קורת גג ולא ברחוב".

 

עו"ד גיל גן-מור, האגודה לזכויות האזרח: "הדוח מראה בצורה ברורה, כי משבר הדיור אינו טעות אלא תוצאה של מדיניות, שכן הממשלה הפקירה את זכותנו לדיור, וכשכבר הכירה בבעיה, נקטה בצעדים לא נכונים ולא אפקטיביים".

 

יצחק מויאל, יו"ר הקרן לעידוד ולפיתוח הבנייה בישראל: "בישראל חסרים מעל 20 אלף עובדים מקצועיים בבניין, כך שגם אם היו משוחררות קרקעות לבניה, לחברות הבניה אין מספיק עובדים כדי לבנות את עשרות אלפי הדירות החסרות. אין בתי ספר להכשרת עובדים בענף הבניין, אין מורים ומדריכים בתחום הבניה, ומי נהנה ומרוויח מכל זה? העובדים הזרים בישראל מרוויחים פי 2 ופי 3 מהשכר של עובד ישראלי, והממשלה לא עושה דבר".

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by