בערוץ

מה גילו של היקום? חלק שני ואחרון

עם הצינור הזה אנחנו מודדים את היקום. טלסקופ החלל האבל (נאסא)

בלדד השוחי

אתמול סיפר בלדד איך חישבה היהדות את גיל היקום. היום הוא מסביר מה אומר המדע, למה, ועד כמה באמת אפשר לסמוך על זה

לבלדד שלום,

שאלה שתמיד הציקה לי היא: איך קבעו החוקרים את גילו של היקום? ולמה טוענים שומרי המסורת היהודית שהעולם נברא לפני קצת פחות מ-6000 שנה?

דוד

דוד היקר,

בחלק הראשון של התשובה (שפורסם אתמול) עניתי על שאלתך השניה. עכשיו הגיע הזמן לגלות איך בודקים גיל של יקום.

מופע הסטריפטיז של היקום

אפקט דופלר: כך זה עובד
בשנת 1929 השקיף האסטרונום אדווין האבל (Hubble), זה שעל שמו קרוי טלסקופ החלל הידוע, על הגלקסיות סביבינו וגילה תגלית מרעישה - היקום מתפשט!

איך הוא גילה את זה? בעזרת "אפקט דופלר". כשעצם בתנועה פולט גלים, הגלים בצד שאליו הוא נע הופכים צפופים יותר: התדר שלהם עולה, והזמן שעובר בין כל שני גלים הולך ומתקצר. בצד שממנו העצם מתרחק, הופכים הגלים למרווחים יותר, התדר שלהם יורד.

כשמדובר בגלי-קול, התדר קובע את גובה הצליל וזה יכול להישמע ככה. כשמדובר בגלי-אור, התדר קובע את הצבע (בתשובה על טיבם של גלי-רדיו תוכל למצוא עוד פרטים על תדרים שונים של אור), ולכן אם משהו מתרחק מאיתנו מספיק מהר הוא יראה לנו אדמדם. תופעה זו נקראת "היסט לאדום".

האבל גילה שלא רק שגלקסיות רחוקות נראות לו אדומות יותר, אלא שככל שהן רחוקות יותר ההיסט שלהן גדל. הגלקסיות מתרחקות מאיתנו, וככל שהן רחוקות יותר כך מהירות ההתרחקות שלהן גוברת והולכת. משמעות הדבר היא שהגלקסיות מתרחקות גם אחת מהשניה. דמיין לך בלון שעל פני-השטח שלו מסומנות נקודות. מה קורה כשאתה מנפח את הבלון? כל הנקודות מתרחקות אחת מהשניה בקצב הולך וגובר.

אמנם החישובים של האבל המסכן היו שגויים לחלוטין. הוא טעה כמעט בכל המדידות שלו – אבל העיקרון היה נכון. מדידות מאוחרות יותר אישרו את השערותיו – היקום הולך ומתנפח, הולך ומתפשט; וזה סימן שפעם הוא היה קטן יותר.

המפץ הגדול

כל מה שנשאר לקוסמולוגים לעשות הוא לקחת את הנתונים האלו, ולנסות ללכת אחורה בזמן. אם נחזור מספיק רחוק, נגיע לנקודה קריטית שבה היקום צפוף וחם הרבה יותר מהיום. למדענים אין מושג איך יקום כזה יראה, הידע הנוכחי שלנו על חוקי הפיסיקה פשוט לא מספיק כדי לנחש איך הם יתנהגו במצב קיצוני כל-כך, אבל על זה הם מדברים כשהם אומרים "המפץ הגדול".

בניגוד לדעה הפופולארית, התיאוריה הזו לא גורסת שהיקום כולו היה מכווץ לנקודה קטנה אחת - אלא רק שפעם היקום היה הרבה יותר צפוף. איך אנו יודעים שכך אכן היה? אנחנו לא יודעים, אנחנו משערים, אבל בינתיים התצפיות תומכות בתיאוריה הזו באופן סוחף. המפץ הגדול השאיר אחריו לא מעט עקבות שאנו מגלים היום.

אז כמה אחורה צריך ללכת כדי להגיע למצב הזה? בהתחשב בקצב ההתפשטות של היקום, המדידות האחרונות מצביעות על משהו בין שלוש-עשרה לארבע-עשרה ביליון שנים. זה כנראה פרק הזמן שחלף מאז המפץ הגדול. זה גילו של היקום בצורתו הנוכחית.

עדויות נסיבתיות

כמובן שזו רק השערה, קשה מאד לאסוף עדויות "מרשיעות" על דברים שקרו לפני כל-כך הרבה זמן, אבל בינתיים בדיקות נוספות מאשרות את ההשערה הזו.

לדוגמא: בעזרת תיארוך רדיו-אקטיבי נמצאו כוכבים שגילם המשוער עולה בברור על אחת-עשרה בליון שנה, אבל לא נמצאו כלל כוכבים שגילם המשוער (אפילו בהשערות נדיבות במיוחד) עולה על שבע-עשרה בליון שנה.

אז אנחנו רק מנחשים, אבל זה נראה כמו ניחוש טוב, ובלדד מעדיף ניחושים טובים על אמונה עיוורת. מאידך-גיסא, כפי שכבר אמרתי, זה בסך-הכל עניין של טעם.

היקום הנצפה: תעודת זהות

מאחר שהיקום הנצפה מתרחב, העצמים המרוחקים ביותר בו נמצאים במרחק משוער של חמישים-בליון שנות-אור זה מזה. זה משאיר אותנו עם חלל שנפחו נכתב כסיפרה חמש ואחריה שלושים-ושניים אפסים; וזה בשנות-אור מעוקבות! מספר הכוכבים המשוער בתוכו נכתב כשבע ואחריו עשרים-ושניים אפסים, והם מפוזרים בביליוני גלקסיות.

כל זה משאיר אותנו זעירים כל-כך, נקודה חסרת חשיבות עד כדי גיחוך. אבל את מה שחסר לנו בגודל, אנו יודעים להשלים בחשיבות-עצמית. אחרי הכל, היקום האדיר הזה הוא היקום הנצפה - ויקום לא יכול להיות נצפה אם אין לו צופה. אז אנחנו צופים, ונראה לנו שאנחנו יודעים עליו כמעט הכל, ואוי ואבוי למי שמעז לומר לנו אחרת. אבל זו זכותנו. היי, זה היקום שלנו.

שיהיה לך סוף-שבוע קוסמי,

בלדד השוחי

גם לכם יש שאלה? שלחו אותה לבלדד, השוחי שיודע הכל
bildad@nana.co.il

לחלקה הראשון של התשובה: מה גילו של היקום?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@