בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מדיני-ביטחוני 
אל תטעו: משבר הרכבת הוא מהלך של כץ לא פחות משל נתניהו 

אל תטעו: משבר הרכבת הוא מהלך של כץ לא פחות משל נתניהו

 
מדיני-ביטחוני |
 

המשבר סביב העבודות ברכבת הוא כיסוי למשבר בין ראש הממשלה לשר התחבורה שהתפוצץ בניסיון של כץ ליטול מסמכויותיו במזכירות הליכוד. עכשיו כץ מעוניין רק בדבר אחד: לנקום ולהציג לכולם – כך נכנע נתניהו לסחיטת החרדים • טור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
השר כץ. יכל לסגור את העניין בשקט מול החרדים
 השר כץ. יכל לסגור את העניין בשקט מול החרדים   צילום: חדשות 10 
 
 

אל תטעו. למרות שההודעה החריפה של נתניהו נגד כץ אמש נועדה לפזר עשן פוליטי עסיסי שימסך את העובדה שנתניהו נכנע לדרישות החרדים, הכעס והשטנה של ביבי לכץ היא אותנטית לגמרי. ביבי משוכנע שכץ תפר את כל המשבר הזה עם החרדים בכוונת מכוון כדי שבסוף נתניהו ייצא זה שנכנע לחרדים בגלל שיקולים פוליטים, ויציג את כץ כאביר זכויות החילונים. נתניהו אשם גם הוא בסיפור, עוד נגיע לכך, אבל כץ עשה פה מהלך שרחוק מלהיות תמים.

 

כץ היה יכול לעשות שני דברים שהיו מונעים את הסיפור כפי שהסתיים, והוא בחר לא לעשותם. הוא היה יכול לסגור בשקט עם החרדים את עניין עבודות הרכבת. יש חילול שבת קבוע בישראל והחרדים למדו לחיות איתו: יש גביית חנייה בחופי הים בחסות משרד הפנים, ערוץ 1 משדר בשבת, וגם רשות שדות התעופה נותנת שירות בנתב"ג לחברות הזרות.

 

אלו לא ענייני פיקוח נפש, אבל החרדים הבינו שאין ברירה. אם כץ היה מעוניין לסגור את העניין בשקט, הוא היה סוגר עם החרדים את עבודות הרכבת כשבאמת ובתמים היו מבצעות העבודות שבאמת חיונית. מה עשה כץ? העלה את דרישות העבודות למקסימום - 20 עבודות - בידיעה שהחרדים לא יוכלו לשתוק וישתוללו, וזה יגרום למכבש על נתניהו, שלא יוכל לעמוד בו ויצטרך להיכנע להם.

 

>> "משבר הרכבת" - כתבות נוספות:

נתניהו וליברמן הודיעו: נפעיל מערך הסעות לחיילים מתחנות הרכבת המושבתות

פרסום ראשון: נתניהו שוקל לפטר את השר ישראל כץ

מתגברות ההערכות: הרכבת בין תל אביב לחיפה לא תופעל גם ביום ראשון


 

 

 
יוצג כמי שנסחט על ידי החרדים. נתניהו
 יוצג כמי שנסחט על ידי החרדים. נתניהו   צילום: רויטרס 
 

סיכום נתניהו עם החרדים - בחירה מכוונת של כץ

כך יוצג ראש הממשלה כמי שהקריב את האינטרס של הציבור לטובת הסחטנות החרדית. הרי ביום חמישי בלילה הודה מנכ"ל הרכבת בועז צפריר בפני ראש הסגל של ביבי יואב הורביץ, שרק 3 עבודות מתוך אותן 20 הן אכן חיוניות במובן שדחייתן היא "פיקוח נפש". אז למה מראש אי אפשר היה לדבר עם החרדים על 3 עבודות בלבד?

 

מנגד אם הדבר בנפשו של שר התחבורה, הוא יכול היה ללכת על פי הספר. יש חוק חברות ממשלתיות שקובע כי חברה ממשלתית כמו "רכבת ישראל" צריכה לפעול לפי שיקוליה העסקיים, אלא אם הממשלה הורתה לה אחרת. לכאורה, אם כץ רואה כאן עניין עקרוני, הוא היה יכול להגיד לרכבת לסרב לציית להוראת משרד רה"מ, ולדרוש בצדק החלטת ממשלה בעניין. קרו כבר מקרים כאלה במשרדים אחרים ועם שרים אחרים. אבל כץ בחר לא לעשות זאת, ולאפשר לרכבת לציית לסיכום של רה"מ עם החרדים. אולי כדי שבסוף נתניהו יוצג כמתקפל? לא בלתי נמנע.

 

 
 

אז מה קרה כאן? כל בר דעת במערכת הפוליטית נשבע באלוהי הפוליטיקה, ואלוהי הפוליטיקה אומר דבר אחד: כץ ספג עלבון ומכה קשה מנתניהו בסיפור מזכירות הליכוד לפני שבועיים, וכעת החליט לנקום בראש הממשלה. לא האינטרס של אזרחי ישראל עמד לנגד עיניו, אלא האינטרס הפוליטי האישי שלו. עד כדי כך? לא יודע. אבל אי אפשר לשלול את ההנחה שזה מה שהוביל את מהלך העניינים.

יואב הורביץ הוא ראש הסגל החדש של נתניהו. הורוביץ איש מוכשר עם קבלות שהגיע מתפקיד מנכ"ל חברת השכרת הרכב Avis. אבל בשבועיים האחרונים מאז נכנס לתפקיד, מתגלה לגורמים העובדים מולו שהורביץ לא הפנים שפוליטיקה היא לא אוגדה בצה"ל, ושהוא לא אלוף פיקוד. בצבא הדברים פשוטים: מביאים את כל הנתונים לדיון, שומעים את דעת כל הצדדים, מקבלים החלטה על בסיס הנתונים, וההחלטה היא פקודה שכולם מבצעים. פוליטיקה היא הכל חוץ מזה. היא יצרים, אגו, וצרכים ציבוריים של פוליטיקאים מול ציבור בוחריהם, וחשבונות אישיים, ומה לא.

 

 

 

 
יואב הורביץ. ראש הסגל החדש של נתניהו
 יואב הורביץ. ראש הסגל החדש של נתניהו   צילום: ללא קרדיט 
 

דוד שרן, שאותו הורביץ החליף כראש הלשכה של ביבי, היה אדם שגדל בפוליטיקה והבין את חוקיה, ולכן היה מוצלח בתפקידו. שרים מספרים ששרן ידע לנווט את הספינה בלתי אפשרית הזאת בין כל קרחוני האינטרסים של השחקנים השונים. הוא עבד בלי אגו, הבין לנפש השחקנים השונים, והביא תוצאות מיטביות.

 

הורביץ בא ממקום אחר, יש לו מזג מקצועי שונה, ולכן בפרשה האחרונה של עבודות הרכבת כנראה שזה היה לו לרועץ. במקום לסגור דברים בשקט, לדעת לתת לכל שחקן את מה שתכלס חשוב לו פוליטית וציבורית, הפקיע הורביץ את העיסוק ממשרד התחבורה, והחל לכנס דיונים (שיצאו מייד לתקשורת) עם החרדים ועם הרכבת, ועם ראשי סיעות הקואליציה. זה גרם לניפוח של הפרשה למימדים שאף צד כבר לא יכול היה לסגת, כי אחרת היה מצטייר כרופס וכנוע.

 

 

נתניהו עשה את הבחירה

שרים מספרים שהורביץ חושב שהוא עדיין בסיירת, ושהם חייליו המצווים למלא פקודותיו. אם הורוביץ לא הפנים את חוקי המשחק החדשים לפיהם מתנהל המקום שנקרא "פוליטיקה", הוא לא יוכל לשרוד שם הרבה זמן. ואחרי חוסר תום הלב של כץ, ושיקול הדעת הלקוי של הורוביץ, בסוף ראש הממשלה הוא זה שקובע. וראש הממשלה החליט אתמול לקבל את דרישות החרדים עד תומן.

 

נכון, 20 עבודות חיוניות זה היה כנראה ניפוח של כץ והרכבת, אבל בחמישי בלילה היה סיכום עקרוני שישנן 3 עבודות תשתית שאותם לא דוחים וכן מבצעים בשבת כי מחיר דחייתן אינו סביר - גם כלכלית, גם מבחינת סיכון חיי אדם וגם מבחינת השאלה איך מדינת ישראל רוצה להתנהל.

 

 

 
העבודות ברכבת. מחיר דחייתן אינו סביר
 העבודות ברכבת. מחיר דחייתן אינו סביר   צילום: חדשות 10 
 

אתמול בצהריים החרדים החליטו לדחוף את זה עד הקצה, והלכו לרבנים הראשיים שפסקו שגם שלוש העבודות הללו אינן מצדיקות חילול שבת. זאת הנקודה שנתניהו עמד בפני שתי ברירות. להגיד: חברים יקרים, משטרת ישראל נתנה חוות דעת שאלו שלוש עבודות חיוניות.במדינת ישראל זה מה שיקבע, והעבודות יתבצעו כמתוכנן.

 

או, הברירה השנייה, והיא לפחד. לפחד מה יקרה אם יפעל בניגוד לעמדת הרבנים. אולי החרדים יפרשו מהממשלה (שום סיכוי) אולי בבחירות הבאות לא ימליצו עליו לראשות ממשלה (אלא על מי ימליצו? על יאיר לפיד?), ולתת לפחד לגרום לו להסכים לקבל את דרישתם במלואה, ולהוציא הודעה שזה הכל בגלל שר התחבורה הפירומן וחסר האחריות. נתניהו עשה את הבחירה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by