בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הייטק וטכנולוגיה 
השנה המזוייפת שלי: מסכמים את 2016 בפייסבוק 

השנה המזוייפת שלי: מסכמים את 2016 בפייסבוק

 
הייטק וטכנולוגיה |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פייסבוק לייב: משתלטים על העולם בשידור חי
 פייסבוק לייב: משתלטים על העולם בשידור חי    צילום: פייסבוק 
 
 

2016 היתה אחת השנים הסוערות בתולדות הרשת החברתית. נדמה שככל שהשפעתה גדלה, השערוריות רק רודפות אותה יותר ויותר. אבל האם לצוקרברג ושות' אכפת? לא ברור, ואם כן - זה לא נראה כך.

 

משערוריית החדשות המזוייפות, דרך התמרון וההטעיה שביצעה כשנסתה לאחד בין וואטסאפ לפייסבוק בניגוד להצהרותיה, ההטייה בתצוגת ה"נושאים החמים", הנתונים המעוותים שהועברו למפרסמים אודות הצלחת הפוסטים הממומנים שלהם, הכישלון החרוץ שלהם ואי רצונם להתמודד עם בעיית ההסתה והטרור באופן אקטיבי, שלל ההתחמקויות בנושא תשלומי המיסים שלה - נדמה שידיה של פייסבוק היו עסוקות בכל. כתבנו ב"כל"? ובכן, כמעט, בכל חוץ מאשר בתחום החדשנות.

 

עוד כתבות מעניינות:

הסיפור הלא ייאמן של חנה רוטמן: אם חרדית ביום ואופנוענית חילונית בלילה

העוזרת הדיגיטלית אלקסה היתה ה"עדה" היחידה לרצח בארה"ב

בן 13 עומד מאחורי חשיפת הפרצה בראוטרים של נטגיר

 

2016 תיזכר כשנה ובה פייסבוק דאגה להעתיק ולשבט כל טכנולוגיה שהייתה בשימוש של מתחרותיה - בדגש על סנאפצ'ט. בצעד שלא ראינו כבר זמן רב, פייסבוק דאגה שפלטפורמת האינסטגרם המדשדשת שלה תהפוך לחיקוי צולע של סנאפצ'ט התוססת כשאלמנטים מסנאפצ'ט מצאו עצמם גם בוואטסאפ - השליטה הבלתי מעורערת בשוק המסג'ינג. אפליקציית המסנג'ר שלה הכניסה אלמנטים מסקייפ (שיחות קוליות, שיחות וידאו, שיחות ועידה), סנאפצ'ט (פילטרים וסטיקרים) וגם סלאק (יישומים המיועדים למקומות עבודה), כשבינתיים היא הופכת לגדולה ופופולרית כמו פייסבוק עצמה עם למעלה מ-700 מיליון משתמשים.

 

 
זה אינסטגרם או סנפצ'ט?
 זה אינסטגרם או סנפצ'ט?   צילום: אינסטגרם 
 

אפילו ההצלחה הגדולה שלה, הפייסבוק לייב, היא גרסה לפריסקופ ושלל תוכנות אחרות שכבר ראינו בפלאטפורמות נוספות. יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שהפופולאריות של הרשת החברתית הובילה לכך ש"הפייסבוק לייב" הפך לאחת מהתופעות המשפיעות על החברה שלנו בשנה האחרונה.

 

אז עד כמה הפלטפורמה הזו מובילה? ובכן מספיק להשוות בין סרטון הפייסבוק לייב הנצפה ביותר השנה, לבין סרטון היוטיוב הנצפה ביותר לשנת 2017. סרטון הקריוקי של מנחה הלייט נייט האמריקני ג'יימס קורדן ובו הוא מארח את הזמרת אדל, גרף למעלה מ-142 מיליון צפיות ביוטיוב.

 

 

ומה לגבי שאר הרשימה של יוטיוב? (לא כולל קליפים של מוזיקאים)

 

2. פיקו טארט עם הלהיט הויראלי "Pen-Pineapple-Apple-Pen" -  למעל מ-105 מליון צפיות.

3. מה מסתתר בתוך רעשן של נחש? - למעלה מ-61 מליון צפיות

4. Nike Football Presents: The Switch - כריסטיאנו רונאלדו מוצא עצמו כלוא בגוף של נער- למעלה מ-58 מליון צפיות.

5. גרייס ונדרוול כובשת את American got talent - למעלה מ-49 מליון צפיות

 

לשם השוואה הסרטון הכי נצפה בפייסבוק לייב השנה היה הסרטון שכולכם כבר ראיתם, המכונה "Chewbacca Mom"

 

מה היו שאר סרטוני הלייב הכי נצפים השנה? ובכן הנה שאר הרשימה:

 

2. טד יודר מבצע את השיר "Everybody Wants to Rule the World" של ההרכב הבריטי Tears for fears (ׂדמעות לפחדים) - 85 מיליון צפיות.

3. אתר באזפיד סופר את הדקות עד לבחירות לנשיאות בארה"ב - 51 מיליון צפיות.

4. Atlanta Buzz: אנשים נעמדים בתור כדי לחבק שוטרים- 38 מליון צפיות
5. חדשות NBC: תוצאות הבחירות בארה"ב- 36 מיליון צפיות

 

 
 

מה המסקנות מכך? ובכן, עדיין קשה להסיק מסקנות חותכות בהשוואה בין שתי הפלטפורמות, אך מאחר וגם ביוטיוב השיקו השנה את אופציית השידור החי לחשבונות פרטיים - הרי שברור ששנת 2016 הפכה לשנה ובה כל אחד מאיתנו יכול כעת להפוך לתחנת טלויזיה קטנה, כשבפייסבוק אפילו השיקו שירות המאפשר לכם לתזמן שידורים חיים וליידע את קהל העוקבים שלכם על כך - ממש בדומה לשידורי טלוויזיה.

 

ניסינו לבדוק עם עידו סלע, מנכ"ל חברת וויזי, המתמחה בשיווק באינטרנט, מה בדיוק סוד הקסם של שידורי הלייב בפייסבוק והיכן טמון עיקר כוחם. "הכוח לאו דווקא קשור לפייסבוק", הוא מסביר, "הכוח המרכזי של פייסבוק הוא בטראפיק (בכמות האנשים שיש לה) עם דגש על טראפיק אמיתי. לדוגמה לטוויטר יש מיליוני משתמשים אבל לא באמת מיליוני גולשים, אנשים מקבלים את הטוויט ועושים עליו ריטוויט, אבל לא באמת נמצאים בטוויטר - וזאת בדיוק העוצמה של פייסבוק. הטראפיק האמיתי לגמרי שיש להם. הלייב עצמו יש בו כוחות בלי קשר לכלום, ההשוואה המתבקשת היא לראות משחק בשידור ישיר או בהקלטה, אין את אלמנט ההפתעה (גם אם לא הרסו לך אותה, אתה יודע שהכל קרה כבר בלעדיך), שזה לייב, עצם הידיעה שאתה לא יודע באמת מה הולך לקרות הלאה היא מסקרנת ומגרה ומחייבת אותך להישאר ולהידבק למסך".

 

 
עידו סלע, מנכ"ל חברת וויזי
 עידו סלע, מנכ"ל חברת וויזי   צילום: יח"צ 
 

"הנתונים מראים שיש פי חמש צפיות ללייב מאשר לוידאו רגיל. צוקרברג רק מחבר בין הלייב לתנועה המטורפת שיש לו - הוא לא ממציא את הלייב ואין שם אפשרויות מדהימות נוספות. בלי קשר ללייב או אולי בנוסף הוא הימר על 'כל הקופה' בנושא הוידאו, וטען שעוד חמש שנים כלל לא יהיה טקסט או תמונות אלא הכל יהיה רק וידאו, ועכשיו זו דריסת הרגל שלו".

 

בין אם התחזית של צוקרברג תתגשם או לא, הרי שגם מומחים רבים אחרים טוענים כי עד שנת 2020, קרוב ל-80 אחוז מתעבורת הרשת תהיה וידאו.

 

אז אחרי שהלייב הפך לפלטפורמה הכי חשובה של פייסבוק השנה, לאן פניה מועדות?

"לכל מקום שיש בו טראפיק", עונה בפשטות סלע. "בין אם זו מציאות מדומה, או אפליקציות חדשות, או משחקים - פשוט הכל. בסופו של יום החזון שלהם הוא שכל יום אדם יהיה בפייסבוק לנושא כזה או אחר. אחד יהיה שם לטובת אירועים השני למפגש חברים, השלישי לטובת חיפוש מסעדה (מישהו אמר מנוע חיפוש? תחרות מול גוגל?) ועוד ועוד. הם יהיו בכל מקום שיש תנועה של אנשים מצד אחד וכל מקום שניתן לאסוף דאטה מצד שני לטובת המפרסמים (כמו הרכישה של וואטסאפ).

 

וסלע לא מגזים. השנה הזו פייסבוק הייתה עסוקה בלבסס עצמה כפלטפורמה המרכזית עליה מתבססות רוב הפעולות ברשת. לפי החזון של החברה, לגולשים לא באמורה להיות סיבה לעזוב את הגבולות החמימים של פייסבוק - תוכלו לצרוך דרכה חדשות, לתקשר ולהתקשר (וידאו וקול) עם כל מי שתחפצו, לרכוש מוצרים, ואפילו לקבל שירות ולתקשר עם עסקים בכל עת - באמצעות שירות הבוטים למסנג'ר שהשיקה השנה. אם לנסח את זה בפשטות, פייסבוק לא רוצה להשתלט על הרשת- היא רוצה להפוך להיות הרשת עצמה.

 

ועדיין - לתוכנית הזו ישנה רק בעיה אחת: הנתונים מראים שפייסבוק מזדקנת ויותר ויותר צעירים מדירים רגליהם ממנה. "יש לכך הרבה סיבות" מסביר סלע. "הסיבה המרכזית היא פלטפורמות מדהימות כמו סנאפצ'ט המצוינת, שהיא אחת האפליקציות המוצלחות בעולם. הצעירים היום שם וגם בוואטסאפ - פייסבוק כידוע רכשו את ווטסאפ והציעו מיליארדים עבור סנאפצ'ט (היום רק Snap).

 

 
גם היא משתמשת בסנאפצ'אט ולא בפייסבוק
 גם היא משתמשת בסנאפצ'אט ולא בפייסבוק   צילום: חדשות 10 
 

"סיבה נוספת מרכזית היא שפייסבוק 'פופולרית מדי' בקרב המבוגרים, כולם שם וזה קצת מאבד את ה'קוליות' של העניין. לא לחשוב שהם וויתרו על הקהל הצעיר, הם עושים הכל כדי לגעת בו, החל מרכישות, דרך פיתוחים של המסנג'ר ועוד ועוד. יתכן והיום הם ב-מינוס אחד מול השוק, אבל זה יכול להשתנות די מהר".

 

שינויי האלגוריתמים התכופים שערכה החברה במהלך השנה הובילו לכך שמיליוני חשבונות עסקים נפגעו והחשיפה שלהם ירדה פלאים - כל זאת כמוהן במטרה לגרום להם להתחיל לשלם כסף על הגדלת החשיפה. "יש לכך שתי סיבות", מסביר סלע, "פייסבוק יכולה ורוצה לעשות יותר כסף ולכן היא מורידה את אחוז החשיפה של העסקים כך שיצטרכו לשלם" הוא אומר. "הסיבה שנייה היא אנגייג'מנט (מעורבות), לרוב יש פחות מעורבות בדף עסקי מאשר מול החברים שלכם בדף פרטי, ואם כל פיד הפייסבוק שלכם יתמלא בדפים עסקיים - אנשים פשוט יברחו משם. היחס הזה בין פרסום לבין קהל הוא יחס סופר-עדין שצריך לשמור עליו מכל משמר כי זה כל מה שיש לחברות המדיה לעשות, למרות שצוקרברג מכחיש שהוא חברת מדיה, בפועל זה מה שהוא, פשוט התוכן שלו הוא התוכן של הגולשים".


איך נותנים לזה פתרון? ישנה האמרה "If you can't beat them join them". ז"א שצריך פשוט לשלם כסף -אם אתה רוצה להנות כבעל עסק מהתנועה הזו, פשוט תשלם. התשובה הפחות סקסית ויותר קשה היא באמת לייצר תוכן איכותי שאנשים יתחברו אליו (הצינור כדוגמה), אבל זה באמת קשה לדוגמה עבור חברת מזגנים לייצר תוכן איכותי ומעולה.

 

 
מארק צוקרברג ( שימו לב למצלמת הלפטופ שלו)
 מארק צוקרברג ( שימו לב למצלמת הלפטופ שלו)   צילום: פייסבוק 
 

מארק צוקרברג אמר לאחרונה בראיון שפייסבוק היא אינה חברת מדיה מסורתית (לאחר ששנים רבות טען שפייסבוק כלל אינה חברת מדיה), ובכך אישר בפעם הראשונה את מה שרבים טענו כבר - פני החברה מועדות לעבר ייצור תוכן מקורי. ניסינו להבין כיצד הדבר ישפיע על המשתמשים עסקיים שגם כך נלחמים על פרורי החשיפות שפייסבוק מותירה להם: "שום השפעה משום סוג", קובע סלע, "בסופו של יום אומרים 'If you are not paying, you are the product' ולא יעזור, המשתמשים, כלומר אנחנו, הם המוצר. המוצר של מי? של המפרסמים, והמפרסמים הם החברות. היחס הזה יישמר ויצטרך להישמר כי בסופו של יום המנוע של פייסבוק הוא פרסומות. אני מסכים שפייסבוק היא לא חברת מדיה מסורתית אבל היא חברת מדיה, זה שהיא לא מייצרת את התוכן כמו CNN זה לא משנה, יש לה כלים ויש לה תוכן ועל בסיסו היא מוכרת פרסומות. טוענים שזה לא חברת מדיה? מה זה משנה מי מייצר את התוכן ואיך?".

 

אז מה עוד היה לנו השנה בפייסבוק? ובכן, 2016 הכירה לנו את האימוג'י. אם קודם לכם יכלתם להגיב רק בלייק הרי היום תוכלו לבכות, להתפעל, לצחוק ולזעום ביחס לכל פוסט - וכן, היה על מה לזעום השנה בפייסבוק.

 

 
אימוג'ים בפייסבוק
 אימוג'ים בפייסבוק   צילום: פייסבוק 
 

בשנתיים האחרונות דובר רבות על תפקידן של הרשתות החברתיות בליבוי הטרור - בדגש על פייסבוק. בין אם זה החמאס או דאע"ש, התחושה היא שהשימוש ברשתות חברתיות מאפשר הפצת מסרים ותכנים במהירות ובעוצמה שלא היינו רגילים אליה עד היום.

 

אז עד כמה גדולה התופעה? כדאי רק להביט במספרים: בתי הכלא הישראלי מאוכלסים ברגעים אלו בקרוב ל-500 אסירים בטחוניים שלא משתייכים לאף ארגון טרור מוכר, אלא יצאו לפיגוע לאחר שספגו הסתה ברשתות החברתיות. בכתבה מיוחדת שעסקה בנושא, סיפר כתב הפלילים והמשפט של חדשות 10, מאור צור, כי בשב"ס מכנים את 500 האסירים הבטחוניים שאינם חלק מארגוני הטרור המוכרים, ה"בלתי משוייכים", וגורמים בשב"ס מציינים כי מדובר בגוף חדש בלי כיוון אידיאולוגי, שאנשיו מסרבים לחבור לארגונים הוותיקים ואף מערערים את שליטתם בשאר האסירים. באותה הכתבה צור העלה גם נתון מדאיג אחר, ולפיו מתוך 74 פניות של יחידת הסייבר של המשטרה 433 לפייסבוק בנוגע להסרת תוכן המעודד טרור, רק 23 אכן הובילו להסרת התוכן הפוגעני. נדמה שפייסבוק מסרבת לקחת אחריות ממשית על התכנים המופצים דרכה - כל זאת בעוד היא גוזרת קופון שמן על הטראפיק ועל הפרסומות שמופיעות לצד פוסטים הקוראים לרצח יהודים וישראלים או המטיפים לשינאה.

 

עוד כתבות בנושא:

פוסט טראומה: כיצד החדשות המזויפות הפכו לאיום על הסדר העולמי

פייסבוק סרבה להסיר סרטון הקורא לרצח גליק: "אינו מפר את תנאי השימוש שלה"

"הבלתי משוייכים": המחבלים שהונעו מהסתה בפייסבוק הופכים את הסדר בכלא הישראלי

 

בשנה האחרונה ראינו לראשונה עליית מדרגה ביחס לפייסבוק. ממשלת ישראל ושריה יצאו חוצץ כנגד הרשת החברתית ותבעו שזו תתחיל לסנן תכנים או שיאלצו להצר את פעולותיה בישראל. במקביל ההליכים של ישראלים נגד פייסבוק עלו מדרגה, והחברה נתבעה בארצות הברית, על ידי נפגעי טרור בעלי אזרחות אמריקנית, בטענה שהיא מסייעת לחמאס להפיץ מסרי הסתה ועידוד לטרור.

 

כרגיל, פייסבוק טוענת שאין ביכולתה לסנן את כל התכנים- זאת למרות שלל מבחנים שנעשו (ביניהם גם על ידי כותב שורות אלו) שמוכיחים כי לרשת יש בעיה קשה בסינון תכנים המטיפים לפגיעה ושנאה כנגד יהודים - ונראה שבחברה מסרבים ממש לנקוט בצעדים. לטענת שרים כמו יובל שטייניץ, גלעד ארדן ואיילת שקד פייסבוק לא עושה מספיק בכדי להילחם בהסתה הפלסטינית במסגרת הרשת החברתית. פייסבוק מצידה טוענת כי "אין מקום לתוכן המעודד אלימות, איומים ישירים, טרור או דברי שטנה על הפלטפורמה שלנו. יש לנו מערך של כללי קהילה ברורים שנועדו לעזור לאנשים להבין מה מותר בפייסבוק" - מילים יפות, שכאמור לא ממש מגובות בפעילות בשטח.

 

 
עדי סופר תאני מנכ"לת פייסבוק ישראל
 עדי סופר תאני מנכ"לת פייסבוק ישראל   צילום: יחצ 
 

קל לצחוק על ממשלת ישראל על כך שהכריזה מלחמה על פייסבוק - אבל גם אפשרי להבין את התסכול, כאשר הרשת החברתית הופכת לכר פורה לסרטוני שנאה והסתה, שבסופו של דבר עלולים לעלות בחיי אדם. כחברה שמתפרנסת מפרסומות המופיעות בפלטפורמה שלה, עליה להתאמץ יותר. ההכנסה של פייסבוק היא פועל יוצא של כמות המידע שמועלה אליה וכמות הגולשים שנמצאים בה - לכן לא יתקבל על הדעת שחלק מההכנסות הללו יגיעו מהפצת דברי שיטנה וטרור, ואם החברה לא מסוגלת להשתלט על הנעשה על הפלטפורמה שלה הרי שהיא נמצאת בבעיה.

 

אז מה הפתרון? אולי מוטב שישקיעו שם במוקדים המאויישים על ידי מוקדנים אנושיים שכל תפקידם הוא טיפול וסינון הזוועות הללו, מאשר בלהעתיק עוד פילטר מסנאפצ'ט. אבל ברור לכולנו שזה לא יקרה - כי לחברה מסחרית אין שום אינטרס להוציא עוד כסף, אלא אם כן היא חייבת לעשות זאת. מכאן עולה שייתכן והפתרון היחיד טמון בחקיקה נכונה שלא תפטור את הרשתות החברתיות מהאחריות שלהן להפצת טרור.

 

 
מתוך הסרטון הקורא לרצח גליק שהופץ בפייסבוק
 מתוך הסרטון הקורא לרצח גליק שהופץ בפייסבוק   צילום: פייסבוק 
 

אבל זה לא רק הטרור העולמי שנעזר במנגנון ההפצה של פייסבוק. השנה נחשפנו גם לסקנדל החדשות המזוייפות שיתכן והטו את תוצאות הבחירות בארה"ב. רק בסוף השבוע האחרון האישם בפומבי נשיא ארה"ב היוצר, ברק אובמה את הרוסים, כי עמדו מאחורי מנגנון הפצת ידיעות מסולפות במטרה להשפיע על דעת הציבור במדינה ולמעשה להטות את הבחירות לטובת המועמד הרפובליקני ידידו של פוטין - דונלד טראמפ.

 

מה הסיכוי שנראה ארוע דומה אצלנו? כך כתב עורך נענע10 ערן סורוקה בטור שעסק בנושא: "בארץ ה-Fake News עדיין לא השתלטו על החדשות, מה שלא מפריע למפלגות השלטון להמשיך ולפרוט על נימי 'התקשורת מסתירה מכם'. אבל 'התקשורת' כבר לא באמת יכולה להסתיר מכם משהו; אחד מהסרטונים האחרונים בעמוד של בנימין נתניהו בפייסבוק הגיע ל-1.9 מיליון איש, רייטינג גבוה מזה של 'האח הגדול'. כמה אנשים בארץ עדיין ממתינים בבוקר לעיתון, או בערב למהדורת החדשות המרכזית, כדי להחליט מה הם חושבים? רובנו בונים לעצמנו ברשתות החברתיות את הפיד בהתאם להשקפת עולמנו, צורכים תקשורת בהתאמה אישית, ולפעמים מפתחים אדישות עד בוז של ממש לכל דעה וידיעה אחרים".

 

 
פייסבוק נמצאת בכל מקום
 פייסבוק נמצאת בכל מקום   צילום: Getty Images 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by