בערוץ

ספיידרמן, מאחוריך

שערות העכביש מפעילות כוח משיכה

חדשות נענע

מדענים גילו כיצד עכבישים מטפסים על קירות. עכשיו הם מאמינים שאפשר יהיה לנצל את הגילוי בכדי לייצר "חליפות עכביש" לסנפלינג

כיצד עכבישים מטפסים על קירות? עד כה המדענים ידעו על קיומם של טפרים, שמאפשרים לעכבישים לטפס על קירות מחוספסים, אולם המדענים לא הצליחו להסביר כיצד הם מטפסים על קירות חלקים. כעת מדענים מגרמניה ומשוויץ טוענים כי הם גילו את פיתרון החידה.

החוקרים בחנו את הטפרים של עכביש ממשפחת העכבישים הקופצים. לטפרי העכביש יש ציצת שיער, שעשויה משערות עדינות. כל ציצה כזו מורכבת משערות עדינות אף יותר. החוקרים גילו כי שערות אלו הן עדינות כל כך, שהן מפעילות כוח משיכה על פני השטח של קיר ברמה המולוקולרית, בעזרת שימוש בכוח ואן דר ואלס. כוח ואן דר ואלס פועל בין אטומים נייטראלים מבחינה חשמלית, הנמצאים בקירבה רבה זה לזה. בעזרת מיקרוסקופ אלקטרונים הצליחו החוקרים להראות כי כל אחת מהשערות הללו יכולה להפעיל כוח משיכה של יותר מ-40 ננו ניוטרון.

העכביש שהחוקרים בדקו נושא עליו מעל לשש מאות אלף שערות מסוג זה, המסוגלות להפעיל ביחד כוח כולל של 0.25 ניוטרונים, כוח הגדול פי מאה ושבעים ממשקל העכביש.

החוקרים מאמינים כי יתכן שאפשר יהיה לנצל גילוי זה לצרכים טכנולוגיים שונים. כך למשל, אפשר יהיה לנצל את הגילוי ליצירת "חליפת עכביש" , ובה מיליוני שערות דקיקות. בחליפה ניתן יהיה להשתמש, בין השאר, לביצוע משימות בחלל מצד אחד וסנפלינג מצד שני.

עם זאת, אפשר יהיה להשתמש בתגלית גם בדרכים יומיומיות הרבה יותר. כך, לדוגמא, ניתן יהיה לתלות תמונות, מדפים וחפצים שונים מבלי להשתמש במסמרים. אולי זה פחות מהנה מאלפי אנשים המשחקים ב"ספיידרמן" על קירות גורדי השחקים, אך זה שימושי.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@