בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בתי הספר להנהגת הציבור 
 
 שער בית הספר הארו (מתוך אתר בית הספר)   
 
יוסי גורביץ

בתי הספר הציבוריים של בריטניה הכשירו במשך דורות את מנהלי האימפריה. הם לא טיפחו ידע, אלא אופי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אימרה המיוחסת לדוכס מוולינגטון אומרת כי "את קרב ווטרלו ניצחנו על מדשאות איטון", רמיזה לכך שרוח הלחימה של בתי הספר הפרטיים היא זו שהביאה לנצחון על נפוליאון. אף שיש להטיל בה ספק - וולינגטון למד רק זמן קצר באיטון, שנא כל רגע, בתקופתו לא היו בה משחקים, והאימרה עצמה מופיעה רק לאחר מותו - היא מייצגת היטב את החשיבה של המאה ה-19: התפיסה שבתי הספר הפרטיים מגדלים לא תלמיד, אלא אדם. ולא סתם אדם, אלא ג'נטלמן.
 

"בתי ספר ציבוריים"

 
איטון נוסד ב-1560; היריב הוותיק, הארו, נוסד ב-1571; אבל בתי הספר הציבוריים לא תפסו את מקומם בתודעת הציבור אלא במאה ה-18. בריטניה כבר היתה אז אימפריה, עם מושבות באמריקה, אסיה ואפריקה. היה צורך בשכבה חדשה של מושלים.

וזה מה שבתי הספר ניסו ליצור. הם נקראים "בתי ספר ציבוריים", אך הם אינם פתוחים לציבור. הם נקראים כך, משום שבהם מגדלים את האנשים שינהיגו את הציבור, או, כפי שהבריטים מעדיפים לחשוב על כך, ישרתו אותו. תנאי הקבלה הם מחמירים ביותר: עד שנות השישים, למשל, רק בניהם של משפחות בוגרים קודמים היו יכולים להתקבל לאיטון, הרישום היה צריך להתבצע עם לידתו של הילד (ילד, ולא ילדה: איטון עדיין לא מקבל נשים), ועל המועמד היה לעבור בחינות מחמירות בגיל 11. כיום, מקבל איטון גם מועמדים שאינם צאצאי בוגרים, בתנאי שהם עומדים בלא פחות משלוש בחינות מחמירות.

אלו היו, ועודנם, בתי הספר של האליטה. שם הם יצרו קשרים, הכירו זה את זה, ויצרו את "רשת הבחורים הוותיקים" שעמדה במרכזה של האימפריה.
 

חינוך

התפיסה של בתי הספר הפרטיים גרסה שעל בית הספר לטפח אופי. נחישות, כוח רצון, התמדה, תעוזה, עבודת צוות - אלו היו הערכים שאליהם כיוונו בתי הספר. בהתאם, משחקי הספורט תפסו מרכיב חשוב מאד מלוח הלימודים, משום שהם סימלו את כל התכונות הללו.

הלימודים התחילו בשעות המוקדמות של היום. לאחר תפילת בוקר - כמעט כל בתי הספר היו אנגליקניים במוצהר; האנגליקניות היא עדיין דתה הרשמית של בריטניה - היו התלמידים פונים לארוחת הבוקר, ולאחר מכן לכיתות הלימוד. לאחר ארוחת צהרים, היו לימודים נוספים ואימוני ספורט. שעות הערב הוקדשו לשיעורי בית; זה היה יום לימודים מלא. המשמעת היתה נוקשה ביותר, וכללה מלקות.

עד שנות השלושים של המאה העשרים, לא לימדו בתי הספר מקצועות מודרניים. הלימודים התמקדו במקצועות הקלאסיים - יוונית, לטינית, והסופרים מהתקופה הקלאסית. בתי הספר לימדו מתמטיקה, שהיתה חלק מהמקצועות שנלמדו בימי הביניים, אבל מדעים לא היו חלק מתכנית הלימודים הרשמית. התלמידים יכלו ללמוד אותם - היו מורים לשם כך - אבל אלו נחשבו לשיעורי השלמה. מטרת הלימודים היתה פחות השכלה ויותר בניית אופי ויכולת למידה: היה ברור לכל שהבוגר ימשיך ללימודים גבוהים, באוקספורד או בקיימברידג'. מכאן גם חוסר ההתעניינות במדעים: איטון והארו לא נועדו ליצור מהנדסים או רופאים, הם נועדו ליצור ג'נטלמנים ומושלים.

בכך הם הצליחו. כמעט כל בעלי התפקידים האימפריאליים - בתפקידי הממשל, הכמורה, המשפט והצבא - היו בוגרי בתי ספר פרטיים. התהליך, כמובן, היה דו כיווני: בתי הספר חינכו תלמידים לתפקידי ממשל - והללו, משהגיעו אליהם, יצרו אווירה בה רק בוגר בית ספר ציבורי היה ראוי לתפקיד. תוך זמן לא רב, אדם שרצה להתקבל לתפקיד בממשל, ולא היה בוגר אחד מבתי הספר היוקרתיים, מצא שהדרך למעלה חסומה בפניו.

כך זה היה לאורך כל המאה ה-19 ובשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20. לאחר מכן, דברים השתנו.
 
 

השקיעה

עם שקיעת האימפריה, מצאו עצמם בתי הספר במשבר. הם פנו לאליטה שזמנה חלף. כבר בשנות השלושים, פנו יותר ויותר בני המעמדות הבינוניים לבתי הספר. מלחמת העולם הראשונה הרגה, פשוטו כמשמעו, חלק גדול מהאליטה הישנה. מלחמת העולם השניה היתה מכה נוספת. בתי הספר הציבוריים התאוששו: הם שומרים על הסטנדרטים הגבוהים הישנים להצלחה אקדמית, וכעת הם משווקים את עצמם כקרש קפיצה לקריירה אקדמית ומשפטית. הם מספקים חינוך טוב מאד במחיר גבוה מאד - ומאחר והם פרטיים, ואינם נהנים ממימון ממשלתי, הם יכולים להרשות זאת לעצמם.

הם שרדו, אבל הם שילמו מחיר: בתי הספר הציבוריים נחשבים כיום למעוז של סנוביות ושל שמרנות. במפלגות הליברליות, תעודת בוגר של איטון או הארו היא גורם לרתיעה, לא לקידום. לא נראה שזה מפריע למנהלי בית הספר או לבוגריהם: הם מטפחים במודע מסורות ישנות, שהנוסטלגיה הקנתה להם קסם משלה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by