בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הקרב על חג המולד 

הקרב על חג המולד

 
 
יוסי גורביץ

בארצות הברית תוקפים הגופים הנוצריים את המתנגדים לחג המולד, מאשימים אותם ב"שנאת נצרות" ובאתאיזם, ודורשים כי החג יודגש בחנויות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עץ ציבורי או עץ דתי? עץ האשוח מונף מול הקונגרס (רויטרס)
 עץ ציבורי או עץ דתי? עץ האשוח מונף מול הקונגרס (רויטרס)   
עונת חג המולד מתקרבת, ובארצות הברית הפך החג לשדה הקרב החדש במלחמת התרבות המתנהלת שם. הסוגיה נראית לישראלים הזויה: האם יש לקרוא לחגים המתחילים ב-25 בדצמבר "חג המולד" או "עונת החגים"?
 

חג ציבורי או חג דתי?

האם הוא פוגע ברגשותיך? סנטה קלאוס (רויטרס)
 האם הוא פוגע ברגשותיך? סנטה קלאוס (רויטרס)   
התיקון הראשון לחוקה האמריקנית אוסר על הקונגרס לאמץ או לתמוך בדת מסוימת. עם זאת, החוקה לא אסרה על מדינות לאמץ דת - מסצ'וסטס היתה מדינה פוריטנית לחלוטין בעת חתימתה, ומרילנד היתה מדינה שיועדה לקתולים. המדינה היחידה בין מדינות ארצות הברית שהכריזה מלכתחילה על הפרדה בין דת ומדינה היתה וירג'יניה. באיטיות, נעו רוב המדינות בעקבותיה, ואסרו על פקידי ציבור להעדיף דת מסוימת על אחרת.

אלא שרבים מן החוקים הללו נועדו, במקורם, למנוע מזרם נוצרי אחד מלדכא את האחר; בארה"ב קיימים עשרות זרמים נוצריים, והחשש היה שאחד מהם יתגבר וידכא את האחרים, כפי שקרה באירופה. עם החילון החלקי של החברה האמריקנית, ועם עלייתן של קבוצות דתיות אחרות, שהיהודים הם הבולטים שבהן, החלה דרישה לפרש את החוקים הללו באופן שלא יפגע גם במיעוטים דתיים שאינם נוצרים. תביעה זו התגברה מאז שנות השבעים.

קבוצות של בני מיעוטים החלו לטעון כי תצוגה של סמלי חג המולד היא "העדפה של דת אחת", הנצרות, על פני דתות אחרות, וכיוון שכך - אסור לעיריות, מדינות, ולמשרדי ממשלה להשתמש בסימני החג. נוצרה בעיה: אפשר שהחוק היה לצד המתלוננים, אבל רוב תושבי ארצות הברית היו נוצרים, אהבו את חג המולד, ורצו לחגוג אותו בפומבי.

בית המשפט העליון האמריקני פסק בשנות השמונים כי מיצג חג המולד עשוי להיות "ציבורי" או "דתי". אם הוא דתי, הרי שאין לממנו מכספי ציבור. כדי להפוך ל"ציבורי", צריך המיצג להכיל סממנים "לא דתיים". עץ אשוח ואיילי הצפון נחשבים, אמר בית המשפט, לסממנים "ציבוריים".

ומה על מיצג של ישוע התינוק באורווה, שבגללו בכלל נוצר החג? כאן החלו הגמגומים: מותר, אבל צריך לאזן את המיצג הנוצרי במיצגים "ציבוריים". הפסיקה, שנחשבת לבעייתית מאד, לא סיפקה אף צד.
 

"חג המולד" או "עונת החגים"?

 
היהודים בארצות הברית מהווים מעט פחות מ-2 אחוזים מהאוכלוסיה, אך השפעתם החברתית והכלכלית עולה עשרות מונים על מספרם. העובדה שחנוכה חל, לעיתים קרובות, סמוך לחג המולד, גרמה לעיריות רבות להתחמק מן המימד הדתי של חג המולד, ולכנות את כל סוף דצמבר-תחילת ינואר "תקופת החגים".

מוכרים ומפרסמים קפצו על המציאה: בשנים האחרונות, הם החלו להתרחק מהמותג הטעון "חג המולד", ולהשתמש ב"עונת החגים" הנחשב נייטרלי יותר. הדבר גרם לזעם בקרב נוצרים אדוקים, הטוענים כי "אתאיסטים" ו"שונאי נצרות" ניטרלו את ההיבט הציבורי של חג המולד. לדבריהם, הרוב בארה"ב הוא נוצרי, זכותו לראות עצי חג מולד - והם ציינו שאף אחד לא אמר מילה כנגד הדלקת חנוכיה בפומבי, אפילו בבית הלבן - אף שאין ספק שמדובר בסמל דתי. השנה פתח הימין הדתי בקמפיין להחזרת כריסטמס לחנויות.
 
 

אירוניה עצובה

הקמפיין האחרון מגלה מידה מדהימה של עיוורון כלפי ההיסטוריה של הנוצרים האמריקנים עצמם. הפוריטנים שהקימו את ניו אינגלנד סברו - ככל הנראה בצדק - שכריסטמס הוא בעצם חג פגאני, לא נוצרי, ושאין שום בסיס לסברה שישוע נולד ב-25 בדצמבר. אי לכך ובהתאם לזאת, מאחר והיו אנשים חסרי הומור, הם ביטלו את החג. המהגרים הראשונים למסצ'וסטס עבדו בכריסטמס כמו ביום רגיל, ומיהרו לאסור בחוק על ציון החג.

גם במדינות פוריטניות פחות, שלא נסחפו עד כדי איסור על חג המולד, התלוננו הכמרים ב-150 השנים האחרונות על מסחור-היתר של חג המולד, שהפך לחג הלאומי של יצרני המתנות. אין ספור דרשות רועמות נכתבו כנגד הפיכתו של חג לידתו של ישוע לחג של צריכה חסרת חשבון.

עכשיו הסתובב הגלגל, ובמסגרת המאבק כנגד "דיכוי הנצרות", דורשים כעת נוצרים קנאים את מסחור החג. ישוע, שהיה לו חוש הומור, היה ודאי משועשע.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by