בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כתבה זו נכתבה במלים פשוטות בלבד 
 
 ``הורדת הרמה וכניעה לחולשות התלמידים``. שרת החינוך לבנת (רויטרס)   
 
חדשות נענע

לתלמידי ישראל בעיות חמורות בהבנת שפת אמם. הציון הממוצע בבגרות בלשון: 67.8. בתגובה, משרד החינוך הקל בבגרויות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לתלמידי ישראל ציונים נמוכים בהבעה בכתב, ובעיות קשות בהבנת הנקרא וידיעת הלשון. כך עולה מבדיקת תוצאות הבחינה בלשון במשרד החינוך. כך דווח הבוקר (שלישי) באתר nrg.

בבחינת הבגרות בלשון נבחנו בקיץ שעבר יותר מ-100 אלף תלמידים. הציון הממוצע שלהם היה רק 67.8 נקודות. בפרק שבו התבקשו התלמידים לסכם מאמר, עמד הציון הממוצע על 60 נקודות בלבד. ממבחני המיצ"ב, שנערכים בכיתות ה' ו-ח', עולים נתונים חמורים עוד יותר. בתחום ההבעה בכתב עומד הממוצע הארצי על 56.7 נקודות.

המפקחת האחראית על מקצוע הלשון במשרד החינוך, מזל שיניאק, כותבת כי "בשתי שכבות הגיל שנבדקו לא הצליחו התלמידים להגיע לציון חיובי בהבעה בכתב, הן ב-2005 והן ב-2003. מצב זה טעון שיפור מיידי". במקום זאת, החליטו במשרד החינוך לצמצם את משקלו של פרק ההבעה בכתב בבחינות הבגרות.
 

"לא נורמליים להתבטא"

 
"התגלו קשיים בשאלות שנדרשה בהן השוואה או הנמקה וכן בשאלות שהתייחסו לאוצר המילים", כתבה שיניאק במסמך פנימי ששלחה למורים ללשון. במסמך מפורטות דוגמאות לטעויות בבחינה. כך, למשל, התלמידים שהתבקשו להבין את הצירוף "משוגעים לדבר", חיפשו מילים נרדפות לכל מילה בנפרד, והגיעו לתשובות כמו "לדבר בטירוף" ו"לא נורמליים להתבטא".

בידיעת הלשון, תלמידים כתבו כי המילה "סכום" מגיעה מלועזית, והמילה "הסעדה" היא צירוף של שתי מלים: "מסעדה" ו"הסעה".

מורה ללשון מתל אביב יודעת לספר כי "התלמידים לא יודעים להבחין בין סוגי כתיבה שונים - מאמר, מכתב או נאום". לדבריה, "הם מתקשים מאוד לפענח פירושי מילים, ולא יודעים לזהות אמצעים רטוריים, כמו שימוש במטאפורה, אירוניה או לשון מליצית. רק תלמידים מעטים מכירים רמה לשונית גבוהה - ובוודאי שאין הרבה שמשתמשים בה".

"אני מלמדת גם ספרות, ואפשר להרגיש את הירידה ברמה בשנים האחרונות: כאשר אני מלמדת יצירות כמו אנטיגונה, אני נאלצת להשתמש יותר ויותר במילים פשוטות, אחרת התלמידים פשוט לא יבינו. גם את הסיפורים של עגנון לא מבינים. להערכתי, בני הנוער כיום מסתפקים באוצר מילים של כ-2,500 מילים בלבד".
 

"רמת בחינות הבגרות יורדת בכל המקצועות"

משרד החינוך החליט לא לכלול את מטלת סיכום הטקסט, שרבים מהתלמידים התקשו לבצע, בבחינת הבגרות בלשון. לדברי אחת המורות, מדובר ב"הורדת הרמה וכניעה לחולשות התלמידים. כבר הרבה שנים ידוע שיש לתלמידים בעיה רצינית עם ההבעה בכתב, אבל הפתרון של משרד החינוך הוא דווקא לצמצם את הפרק הזה בבחינת הבגרות".

"רמת בחינות הבגרות יורדת בכל המקצועות, וזה נכון גם לגבי לשון. המטרה העיקרית של משרד החינוך היא להציג ציונים גבוהים יותר", אמרה מורה אחרת.

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' יעקב כץ, אמר בתגובה כי "גילינו שהבעיה של התלמידים היא בהבנת הנקרא, ולכן התרכזנו בנושא זה. אנחנו לא יכולים לטפל בו זמנית גם בהבנת הנקרא וגם בהבעה בכתב, ולפי הניסיון של מדינות אחרות בעולם - צריך להתמקד קודם כל בהבנת הנקרא. זהו הבסיס שקודם לכתיבה ולכל שאר המקצועות, ולכן זו המדיניות שתנחה אותנו בשנתיים-שלוש הקרובות ".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by