בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מלחמת האינטרנט השנייה 

מלחמת האינטרנט השנייה

 
 
דה נט

מיקרוסופט משלבת תוכנת מסרים מיידיים מתוגברת במערכת ההפעלה חלונות XP, ממש כפי שבעבר שילבה בה את הדפדפן, כדי להרוס את נטסקייפ. השבוע יזמה יאהו מכת נגד, ואולם האנליסטים מזהירים אותה מפני מלחמה גלויה בענקית מרדמונד

 
 
 
 
 
 
 
 
 

בעוד כחודש תחגוג חברת ICQ (מיראבליס לשעבר) חמש שנים להקמתה. החברה שהמציאה את שוק המסרים המיידיים (Instant Messaging) ונרכשה על ידי ענקית האינטרנט אמריקה אונליין ביוני 98`, פועלת כיום בשוק שונה לחלוטין ממה שהכירה בזמן הקמתה, ב-96`. החברה נקלעה בשבועות האחרונים למלחמת האינטרנט הגדולה ביותר מאז פרצה מלחמת הדפדפנים בין מיקרוסופט לנטסקייפ בסוף שנות ה-90.
 

כיום מעורבות במלחמה שלוש חברות ענק משלושה תחומים שונים: תוכנה (מיקרוסופט), חיבוריות (אמריקה אונליין) ואינטרנט (יאהו). המנצחת במלחמה זו עשויה להיות חברת הטכנולוגיה החשובה ביותר בעשור הבא. ואולם הפעם המאבק אינו על שליטה בשוק הדפדפנים - אלא על שליטה בשוק המסרים המיידיים.

בעיית היסוד של שוק המסרים המיידיים היא העובדה שאף תוכנה אינה "מדברת" עם התוכנה המתחרה; משתמש ב-ICQ אינו יכול לשלוח מסר למשתמש ביאהו, שאינו יכול לשלוח מסר למשתמשי MSN. עובדה זו הופכת את המאבק על כל משתמש למאבק על נתח שוק.

השקת מערכת ההפעלה חלונות XP בשבוע שעבר על ידי מיקרוסופט כבשה את כותרות העיתונים. כל מגזין מקצועי בעולם מדווח כיצד מטיילים יו"ר מיקרוסופט ביל גייטס ומנכ"ל החברה סטיב באלמר בעולם, ומכריזים כי מערכת ההפעלה החדשה היא היציבה ביותר בעולם.

במסגרת זו מקדישים השניים רק דקות מועטות במצגת המתוחכמת שלהם לתחום המסרים המיידיים. זאת, אף שהשינוי הבולט ביותר במערכת ההפעלה החדשה הוא דווקא בתחום המסרים המיידיים.

לאורך ההיסטוריה שלה, מיקרוסופט פועלת על פי אסטרטגיה עקבית: כאשר היא רוצה לכבוש שוק מסוים, היא משלבת את התוכנה המיועדת לתחום זה בתוך מערכת ההפעלה שלה. הרעיון עבד כשנלחמה החברה בנטסקייפ, וכעת נראה כי היא חוזרת עליו שנית. שילוב תוכנת המסרים המיידים של החברה, Windows Messenger, במערכת ההפעלה הוא יריית הפתיחה במאבק הגדול של השנה הקרובה. אלא שכיום תוכנת מסרים מיידיים כבר אינה דרך להעברת הודעות טקסט קצרות בזמן אמת.

התוכנה החדשה שמיקרוסופט שילבה ב-XP יכולה לבצע ועידת וידיאו ואפילו שיחות טלפון דרך האינטרנט. באמצעותה ניתן אפילו להזמין משתמש אחר, למשל טכנאי שירות, כדי שישתלט על המחשב ויתחזק אותו. למעשה, מיקרוסופט עושה למסרים המיידיים מה שעשתה כשהוציאה לראשונה את תוכנת Outlook. לפני Outlook ניתן היה להוריד מהאינטרנט תוכנות דואר, יומנים אישיים וספרי טלפונים. אבל רק מיקרוסופט איחדה אותם למוצר אחד - ובכך יצרה קטגוריה חדשה.
 

מכת הנגד של יאהו


כעת היא מבצעת מהלך מקביל בשוק המסרים המיידיים. "כיום יש מספר רב של סוגי תקשורת: דואר אלקטרוני, שיחות טלפון, ועידות וידיאו וכדומה. התוכנה החדשה שלנו מאחדת את כל צורות התקשורת במקום אחד", אמר מנהל קבוצת מוצרים במיקרוסופט, שון סנפורד, בראיון לאתר ZDNet.

על פי ההגדרה של חברת מיקרוסופט, תוכנת המסרים המיידיים שלה היא "פלטפורמה" שעליה ניתן לבנות שירותי ערך מוסף. כך לדוגמה, יכול אתר המכירות הפומביות הפופולרי eBay להציע ללקוחותיו שליחת הודעות מיידיות כשדבר מה מתרחש במכירה פומבית המעניינת אותם.

ואולם בניגוד לנטסקייפ שנשברה, הפעם עומדות מול מיקרוסופט שתי חברות איתנות: אמריקה אונליין ויאהו. האחרונה לימדה בשבוע החולף את מיקרוסופט שגם היא יודעת להשיב מלחמה. ימים ספורים לפני השקת חלונות XP, השיקה יאהו שירות חדש משלה בשם Yahoo Essentials.

השירות החדש חוטף במובן מסוים את השליטה בדפדפן מידי מיקרוסופט, ומעבירה לידי יאהו. שכן, גולש המוריד את תוכנת המסרים המיידיים של יאהו, נשאל על ידיה אם להתקין גם את רכיב ה-Essentials. אם הוא מסכים, מתרחשות כמה פעולות: התוכנה משנה את הגדרת ברירות המחדל בדפדפן, כך שהמשתמש מופנה אל תיבת הדואר שלו ביאהו כשהוא מבקש להשתמש בדואר אלקטרוני. החיפושים באינטרנט נשלחים אל יאהו במקום אל MSN ותוכנת המסרים המיידיים מוטמעת בסרגל הכלים שבדפדפן האינטרנט.

התוכנה מוסיפה לדפדפן סרגל חדש, שעוצב ופותח על ידי יאהו, ובו קישורים לשירותי יאהו. המסר שמשגרת יאהו למיקרוסופט הוא חד-משמעי: אם את תיכנסי לטריטוריה שלי, אני איכנס לטריטוריה שלך.

ההשלכות של פעולה זו עשויות להיות משמעותיות עבור מיקרוסופט, שמנסה, באמצעות דפדפן האינטרנט שלה, להביא את הגולשים לשירותי האינטרנט שהיא מפתחת במסגרת אסטרטגיית ה-Net. אם יאהו תוכיח כי ניתן להשתלט על הדפדפן, לא ירחק היום שהדפדפן יהפוך לשדה קטל שעליו כל חברה מנסה להשתלט כדי להביא אליה את הגולשים. מיקרוסופט, מנגד, עשויה להיווכח בקריסת האסטרטגיה שאמורה לייצר את רווחיה בעשור הבא.

"אני חושב שמיקרוסופט נבוכה", אמר האנליסט ג`ון קורקורן מחברת CIBC World Markets בראיון לרשת CNET. "מיקרוסופט רגילה להיות `בכיסא הנהג` בכל הקשור לשליטה על הדפדפן, אבל המהלך של יאהו מראה שלמרות הניסיון של מיקרוסופט לשלוט בדפדפן באופן מוחלט, ניתן להשתלט עליו גם מבחוץ". אנליסט מחברת פורסטר ריסרץ`, קארל האו, אמר שלא יתפלא אם מיקרוסופט תשנה במהירות את הגדרות הדפדפן כך שלא יהיה ניתן להשתלט עליו. "יאהו צריכה להיזהר, אם היא מחליטה לפתוח במלחמה", אמר.

מעבר למאבק שמנהלות שתי החברות, קיים הבדל אסטרטגי ביניהן. בעוד שמיקרוסופט מאחדת טכנולוגיות תקשורת, פונה יאהו למשתמשי הפס הרחב ומספקת להם גישה לפורטל מולטימדיה שבו הם יכולים לצפות בסרטים, להאזין למוזיקה ולשחק במשחקים: "זו אסטרטגיה מצוינת עבור יאהו לפנות לשוק המולטימדיה, מכיוון שאמריקה אונליין ו-MSN פונות לשוק משתמשי הפס הצר", אמר אנליסט בחברת ג`ופיטר מדיה מטריקס, בילי פידגון, בראיון לאתר Wired.

והיכן נמצאת אמריקה אונליין בכל הסיפור? בצד. אמריקה אונליין יודעת שלפחות בשלב זה, יש בידה מאסה קריטית של גולשים, באמצעות תוכנת המסרים המיידיים AIM שפיתחה ובאמצעות תוכנת ICQ שרכשה. את שתי התוכנות יחד הורידו כ-140 מיליון גולשים, לעומת 42 מיליון הורדות של תוכנת MSN ומספר דומה של גולשים שהורידו את תוכנת המסרים של יאהו.

למרות זאת, משתדלת אמריקה אונליין להפעיל לחץ מתון אך קבוע על מיקרוסופט. היא מפעילה שתדלנים בגבעת הקפיטול הטוענים באוזני המחוקקים שמיקרוסופט משתמשת, בהפצת מערכת ההפעלה החדשה, באותן טקטיקות שבהן נאבקה בנטסקייפ, שסביבן מתנהל משפט ההגבלים העסקיים נגדה.

עד כה קבעו שלוש ערכאות משפטיות כי שילוב תוכנות במערכת ההפעלה היא פעולה אנטי תחרותית ולכן בלתי חוקית. נראה שלא רחוק היום בו תטען מיקרוסופט שלא ניתן כלל לפרק את התוכנה ממערכת ההפעלה, כפי שטענה בעבר לגבי תוכנת הדפדפן שלה. השאלה הגדולה העומדת כעת על הפרק היא אם גם כעת, לאחר שניתן פסק הדין במשפט מיקרוסופט, ניתן לחזור על אסטרטגיה זו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by