בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
טייסים אלמונים 
 
 בוגרי קורס טיס לכל דבר ועניין. המכוננים (ארכיון לע``מ)   
 
אבירם זינו

רס"ן נ', מהנדס טיסה בטייסת בואינג, לא ישכח את פניו של אריאל שרון, כשחזר מהפגישה בה סיכם על הנשיא בוש על ההתנתקות. על חייהם ועבודתם של המכוננים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל כך הרבה יחסי ציבור קיבלו במהלך השנים טייסי חיל האוויר, ובהמולת ה"טובים לטיס" נעלמו מעט המכוננים – מהנדסי הטיסה. תפקיד המכונן נחשב לאחד התפקידים היותר אטרקטיביים המוצעים לפרחי טיס שעברו את שלב טיסות המבחן - "צ'ק" הקרב או "צ'ק" המסוקים - ונבחרו על ידי סגל ההכשרה. המכוננים מוכשרים במגמות הרקולס (קרנף) ובואינג (ראם). בשונה מיתר מגמות ההכשרה בקורס הטיס הם טסים ומתאמנים מתחילת ההכשרה על המטוס אליו הם מיועדים.

המכוננים אחראיים על הפעלת מערכות המטוס השונות: מערכות הדלק, החשמל, המנוע והם אחראים כמעט בלעדיים לבקרה השוטפת ולטיפול במערכות אלו. במסגרת הלימודים מכירים המכוננים לעומק את מערכות המטוס, בין השאר על ידי תרגול בסימולטורים בחו"ל. חלקים אחרים בהכשרה כוללים אימונים עם טייסים מבצעיים, תרגול טיסות לילה, טיסות מודיעין ותחומי מטוס מתקדמים. המכוננים הם בוגרי קורס טיס לכל דבר ועניין.
 

מטיסים ראשי ממשלה

למכוננים ידע תיאורטי על המטוס ברמה השווה לטייס. (ארכיון לע"מ)
 למכוננים ידע תיאורטי על המטוס ברמה השווה לטייס. (ארכיון לע"מ)   
רס"ן נ', בן 28 מתל אביב, הוא מפקד גף המכוננים בטייסת הראם (בואינג), "הטייסת הבינלאומית" בפי אנשי חיל האוויר. "זה בעצם שם היסטורי", מסביר נ'. "פעם הטייסת הייתה זו שמובילה את כל הנושא של הפעילות בחו"ל: הטסת ראשי ממשלות, טיסות מטען ואחרות מעבר לים, אבל היום אנחנו גם אחראים על התדלוק בארץ אז השם קצת פחות רלוונטי".

לאחר ההחלטה על הפניית חניך בקורס טיס למגמת מכוננים, עוברים פרחי הטיס צ'ק נוסף, "צ'ק
מכוננים", שאותו שורדים 50 אחוזים בלבד מהחניכים. המכוננים לעתיד יבלו בבסיס חיל האוויר בלוד ובחצרים את שנת הטיסה שלפני סיום קורס הטיס.לדברי רס"ן נ', "המכוננים בעצם בעלי ידע תיאורטי על המטוס ברמה השווה לטייס ואולי אף יותר, כי הם אלו שמתפעלים בעצם את כל מערכות המטוס". מהסיבה הזאת, מכונן מסוגל ורשאי לתפוס את ההגאים, אם חלילה קורה משהו לטייס.

על השאלה איך מתמודדים בכל זאת עם הרצון הראשוני של מרבית פרחי הטיס להגיע למגמת הקרב, ועל האכזבה על השיבוץ במגמת המכוננים, עונה רס"ן בדיפלומטיות: "מערך התובלה הוא מורכב וכל משימה מצריכה לפחות שלושה אנשי צוות - נווט, מכונן וטייס. אי אפשר לבצע את הטיסה בלעדי אחד משלושתם". רס"ן נ' נזכר ברגע שבו אמר לו לראשונה שהוא מיועד להיות מכונן ולא טייס: "בהתחלה הרגשתי שרגע, שנייה, מה רוצים ממני…אבל לקחתי החלטה בוגרת, להישאר כמה חודשים, לראות מה התפקיד מציע לי וכמה הוא מאתגר, ובסוף נשארתי וגם למדתי לראות את הראייה הכלל מערכתית שמובילה לזה".
 

כמו אמא אווזה והאפרוחים

לטוס עם ביבי נתניהו (ארכיון לע"מ)
 לטוס עם ביבי נתניהו (ארכיון לע"מ)   
אז מה הם בעצם עושים? נ' מסביר: "לדוגמא - בכל מבצע שבו מטוסים צריכים להגיע ליעדים מרוחקים לשם תקיפה, התדלוק הוא הכרחי ואנחנו אחראים לזה, מה שמעמיד את טייסת הראם בחוד של תכנון המבצע ושל ההובלה. ההשוואה הכי טובה היא לאמא אווזה שצועדת עם האפרוחים, ככה אנחנו: ראם גדול שבעצם עושה את כל התיאומים, הניווט, התדלוק והלוגיסטיקה שבדרך עד לנקודת היציאה למבצע".

במשימה שגרתית,מספר נ', "יש שני טייסים מקדימה, מכונן בין שניהם, שהוא אחראי על נושא הדלקים, קובע את כמות הדלק למטוס הקרב, כמה יישאר לנו וכמה נעביר ליתר. הוא מנהל את משימת התדלוק. מאחור יש מכונן נוסף. הוא בעצם זה שאחראי על הבום (צינור התדלוק). הבום יושב מאחור, מחוזר לזנב המטוס. לבום יש שתי כנפיים, בעזרתן הוא זז לצדדים. בנוסף יש טלסקופ פנימי שיוצא קדימה ואחורה. כל זה מנוהל על ידי הבומר, שהוא מכונן בעצם. הבומר יושב מאחור עם משקפיים תלת ממדיות, ויש לו מסך טלוויזיה בעצם, ושני ג'ויסטיקים - אחד ביד ימין ואחד ביד שמאל. הוא אחראי על התדלוק בפועל, מחבר את המטוס פיזית באמצעות הקשר, וברגע שהוא מחובר הוא מאשר לחבר'ה שמקדימה להזרים את הדלק".

מדובר במשימה מורכבת ומסוכנת: "תדלוק זה בעצם התנגשות מתוכננת באוויר, ומטוס קרב שלא מצליח לקבל את הדלק - המשמעות היא שהוא לא יכול לטוס. האופרציה מורכבת, אבל אפשרית והכרחית להצלחה של כל מבצע צבאי".
 
 

"קצב כמעט התיישב עלי"

 
הטסת ראשי ממשלות גם היא חלק ממשימותיה של הטייסת הבינלאומית. "עד היום הטסנו את כל ראשי הממשלות בטייסת שלנו", מספר רס"ן נ'. "לי באופן אישי יצא לטוס עם בנימין נתניהו, אהוד ברק ואריאל שרון וגם עם שני הנשיאים האחרונים, וייצמן וקצב. מי שאני זוכר הכי טוב הוא שרון. יצא לי לקחת אותו ארבע פעמים: פעמיים לארצות הברית, פעם למוסקבה ופעם לאיטליה, ובכל טיסה איתו הוא היה מזמין את הצוות כולו לדבר, להצטלם ונתן יחס מאוד אישי". הנשיא משה קצב מעלה ברס"ן נ' זיכרונות משעשעים: "הוא מאוד חברותי, ובאחת הפעמים האחרונות הוא נכנס לקוקפיט וכמעט התיישב עלי, אבל הוא מקסים מאוד". עזר וייצמן, כמובן, תמיד סיפר חווית מהטייסת.

באחת הטיסות בהן ליווה רס"ן נ' את רה"מ שרון לארצות הברית, הוא זוכר שבדרך חזרה שרון היה "מאוד מחוייך", לאחר פגישה עם נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש. "הם סיכמו על תוכנית ההתנתקות, ושרון היה מאוד מחוייך ונראה מאושר ורגוע. אני זוכר שהאווירה במטוס הייתה טובה מאוד בחזרה", הוא משחזר.

משימה נוספת שרס"ן נ' מתקשה לשכוח, היא חילופי השבויים עם לבנון. "קיבלנו התראה של שבוע, שנצטרך לקחת מכאן בערך 35 מחבלים עם דם על הידיים, להעביר אותם למקום ניטרלי שעוד לא אמרו לנו איפה יהיה, להחזיר את טננבאום ואת גופות החיילים החטופים. המבצע נקרא 'מבצע תכלת לבן'". תהליך החילופים בקלן שבגרמניה, והחזרת גופות החיילים להוריהם, היה אירוע מרגש במיוחד, נזכר נ'.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by