בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
שייך למדור 
מדריך: נגמלים מעישון  

מדריך: נגמלים מעישון

 
שייך למדור |
 
הארון תחאוכו

איך נגמלים מסיגריות ומה השיטות המומלצות? מה קורה לגוף שלנו אחרי שהתחלנו בגמילה, האם אנחנו סובלים או דווקא נהנים מזה? נענע מציג את המדריך המלא לנגמל המתחיל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רוצים להפסיק לעשן. אילוסטרציה (רויטרס)
 רוצים להפסיק לעשן. אילוסטרציה (רויטרס)   
האם כל מעשן כפייתי שמכריז כי הוא מפסיק לעשן כבר מחר, באמת מתכוון לכך? ולמי יותר קל להיגמל - לנשים או גברים? כיצד נגמלים מעישון ומה הדרכים והשיטות לכך? נענע מציג את המדריך המלא, והמפורט, לנגמל המתחיל.

מהסקר האחרון של המרכז הלאומי לבקרת מחלות והמחלקה לחינוך וקידום בריאות, שנערך ב-2003, עלה כי 38.9% מהגברים היהודים המעשנים הודיעו כי הם מתכוונים להפסיק במחצית השנה הקרובה. זאת, לעומת 34.8% מהיהודיות ו-45% מהגברים הערבים.

השיטה הראשונה, הנפוצה והמומלצת לגמילה מעישון היא השתתפות בקבוצה טיפולית בהנחיית מומחה לגמילה. הטיפול כולל הרצאות, פעילויות שונות ושילוב של תחליפי ניקוטין, מדבקות או מסטיקים. בשנת 2000 אושרה לשימוש במדינת ישראל תרופה לגמילה מעישון בשם זייבאן, אך לשם נטילת תרופה זו יש להמציא אישור מרופא. התרופה אינה מכילה ניקוטין ואינה ממכרת ולה פעילות פרמקולוגית כפולה: מחד, היא ממתנת ומסדירה את הפעילות המוגברת במוח, בהשפעת הניקוטין, של האזור האחראי על הרגשת ההנאה והדחף לעשן, ומאידך, היא מחלישה את תסמיני הגמילה מהסם. תופעות כמו עליה בתיאבון, ירידה בכושר הריכוז, עליה בסף הרגישות והעצבנות, מצבי רוח דיכאוניים, הופעת חרדות וכדומה, נחלשות ואף נעלמות כליל.
 

מבצע ניקיון כללי של הגוף

אדם מגיע ושואל את עצמו: מהו התנאי הראשון לגמילה מעישון? יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופ' אליעזר רובינזון, ממליץ לאותו אדם שרוצה להפסיק - להכיר שהעישון מזיק, ועליו לפתח רצון עז להשתחרר ממנו. "ללא מוטיבציה חזקה קשה עד מאד להשתחרר מהרגל זה", אומר פרופ' רובינזון. "הדרך לעורר מוטיבציה לגמילה מעישון משתנה בין מעשן למעשן, וקשורה לשאלה מה ירוויח המעשן מהויתור על ההרגל לעשן".
 
שיפור בכושר הגופני (רויטרס)
 שיפור בכושר הגופני (רויטרס)   
אז מהו הרווח בהפסקת עישון?
"בשלב הראשון, סיכויים טובים להיעלמות תופעות הלוואי של העישון: שיפור הכושר הגופני, חזרת התיאבון, שיפור חוש הטעם וריח, השתחררות הנשימה, הפסקת השיעול והקלת הלחץ בגיתית (בסינוסים) ובבית החזה, תחושת ערנות, וכמובן, צמצום הסיכויים ללקות במחלות חשוכות מרפא. לכך יש להוסיף את הסיפוק הנפשי שבהשתחררות משעבוד ואת החיסכון הכספי, שברוב המקרים אינו מבוטל".

פרופ' רובינזון מצייר את הפסקת העישון כ"מבצע ניקיון" כללי בגוף, בבית ובנשמה. "זהו צעד דרמטי לסילוק השפעות רעילות ממערכת העיכול וממערכת העצבים המרכזית. המפסיק לעשן, מרחיק מעצמו את הזוהמה ואת התלות בסיגריות, בטבק ובכלי העישון".
 
 

פחות שיעולים וצפצופים בריאות

האם יש טעם בהפסקת העישון אחרי שנים רבות, והאם לא נגרם למעשן נזק שאינו ניתן עוד לתיקון?
גם אם הפסקתם לעשן אחרי 20 שנה, זה בסדר וזה מועיל בהחלט. פרופ' רובינזון מסביר: "בתוך 20 דקות מהסיגריה האחרונה, משתפר לחץ הדם, קצב הלב וזרימת הדם ההיקפית. לאחר 8 שעות, נמדדת ירידה של 50% ברמת ה-CO והניקוטין בדם. תוך 24 שעות, אין ניקוטין בדם וכבר ניתן לחוש שיפור מסוים בחוש הטעם והריח. תוך 48 שעות מהסיגריה האחרונה, רמת ה-CO יורדת לרמה נורמאלית, דרכי האוויר העליונות מתנקות ויורד הסיכון לאוטם שריר הלב. תוך 72 שעות, יש הקלה משמעותית בנשימה ומרגישים מלאי אנרגיה".
 
ירידה בקצב השיעול. אילוסטרציה (רויטרס)
 ירידה בקצב השיעול. אילוסטרציה (רויטרס)   
גם לאחר כשבועיים עד שלושה חודשים, כך לדברי פרופ' רובינזון, משתפרת זרימת הדם והכושר הגופני משתפר וישנה ירידה בכמות השיעולים והצפצופים בריאות. לאחר כשנה, יורד הסיכון לאוטם שריר הלב ב-50% ולאחר כ-10 שנים ישנה ירידה של 50% בסיכון לסרטן הריאות, והסיכון לאוטם שריר הלב זהה לסיכון באדם שלא מעשן.

ההסבר לכך הוא שלריאות האדם יש כושר התחדשות והתנקות. "במידה ולא נגרם להן נזק קבוע, מתחיל תהליך השיקום כמעט מיד עם הפסקת העישון. בדיקה ציטולוגית (של התאים) מראה, כי גוף מסוגל לפזר את קבוצות התאים הטרום-סרטניים שנוצרו עקב העישון, ורקמת הריאה חוזרת למצב תקין. לאחר כ-15 שנה, הסיכון לשבץ משתווה לזה של אדם לא מעשן", מסביר פרופ' רובינזון.
 

טיפים חשובים לנגמל הצעיר

• האם כתוצאה מהפסקת העישון אני עלול לעלות במשקל?
לא בהכרח. תיתכן עלייה במשקל של 2-3 ק"ג, עקב שינויים בחילוף החומרים, אך גם אם עולים במשקל למשך תקופה מסוימת, חוזרים בדרך כלל למשקל הקודם אחרי תקופת הסתגלות. עליית-יתר במשקל נגרמת אך ורק עקב אכילת יתר, שהיא לעיתים תחליף לעישון, אולם רק במקרים בודדים הופכת הגמילה מסיגריות להתמכרות לאכילה. לכן, עם הפסקת העישון, רצוי לאכול בהתאם לעקרונות התזונה המומלצים ולעסוק בפעילות גופנית מבוקרת.
 
מפסיקים לעשן ומתחילים להשמין. אילוסטרציה (רויטרס)
 מפסיקים לעשן ומתחילים להשמין. אילוסטרציה (רויטרס)   
• האם אין תופעות לוואי שליליות כתוצאה מן הגמילה?
בצד אנשים רבים שלא מתגלים אצלם שום סימנים שליליים בעקבות הפסקת העישון, ישנם אחרים המגלים סימנים כמו התגברות השיעול והליחה, עצבנות, קוצר נשימה, מועקה בחזה, הזעה, כאב ראש, עייפות, שינה לא שקטה וכדומה. אולם יש לזכור שסימנים אלה מעידים על תהליך החלמה ורובם נחלשים ימים אחדים אחרי תחילת הגמילה.

• האם רצוי להפסיק את העישון בבת אחת או בהדרגה?
לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. יש להתאים את השיטה לאישיותו של המעשן. הניסיון הוכיח, כי המבקש להיגמל מעישון רצוי שיתחיל בצמצום הדרגתי של מספר הסיגריות שהוא נוהג לעשן. לשיטה זו יתרון פסיכולוגי ברור: מתן חיזוקים קטנים מגבירים את הביטחון העצמי. זוהי הכנה מצוינת לקראת הפסקת עישון מוחלטת. אולם, מי שמתקשה להפסיק את העישון בהדרגה,רצוי שיקבע לו תאריך מוחלט להפסקת עישון. לקראת מועד זה יש לסלק את כלי העישון מן הבית וממקום העבודה ואף להכין מלאי של תחליפים זמניים: חטיפי ירקות, סוכריות דלות-קלוריות, גומי לעיסה וכדומה.
 

קשיים במהלך הגמילה

• כמה זמן נמשכת תקופת הגמילה?
יש להבהיר שהגמילה מורכבת ממספר תהליכים הקשורים לאופיו של המעשן וממאפייני התמכרותו. ההתמכרות לעישון מורכבת מחלק פיזיולוגי ומחלק פסיכולוגי. אדם שהחל בתהליך גמילה מעישון יחוש בדרך כלל בימים הראשונים קושי פיזיולוגי - גופו יחוש בחסרונו של סם הניקוטין ויצטרך ללמוד לתפקד בלעדיו. הוא עלול לחוש עצבנות יתר, מתח ולעיתים אף רעד קל. תחליפי הניקוטין יכולים לעזור בהתמודדות עם תחושות אלו. במקביל לתחושות אלו, יחוש הנגמל השתוקקות לסיגריה, הנובעת מהזיקה ההתנהגותית שיצר בתקופת העישון בין פעולות יום יומיות לבין העישון, כמו למשל: סיגריה עם קפה, סיגריה בסיום כל ארוחה. שלב זה יכול להימשך בין שבועיים למספר חודשים.
 
השימוש בתחליפים מיועד לתקופה מוגבלת. צעירה איראנית מעשנת (רויטרס)
 השימוש בתחליפים מיועד לתקופה מוגבלת. צעירה איראנית מעשנת (רויטרס)   
חלק מהנגמלים חווים קושי גם בהתמודדות עם מטלות וקשיי ניהול שיגרה ללא העישון, הם מתארים הרגשה של הפרעות התפקוד, וזאת עקב התלות הפסיכולוגית שפיתחו בעישון. כל מעשן עובר את תהליך הגמילה באופן אחר, כאשר אחוז מסוים מעיד כי עבר את התהליך ללא כל קושי מרגע שקיבל את החלטה על הגמילה.

• האם תחליפי הניקוטין מסייעים לגמילה מעישון?
בישראל קיימים תחליפי ניקוטין בצורה של מסטיקים, מדבקות או משאף. בקרוב אף צפויות להיכנס לשיווק גם טבליות מציצה. מטרת תחליפים אלה היא לספק לאדם הנגמל מנות קצובות של ניקוטין במקום הניקוטין שנהג לקבל מעישון הסיגריות, ועל ידי כך, לעזור לו להתגבר על שלב הפיזיולוגי בגמילה. יש לשים לב כי השימוש בתחליפים מיועד לתקופה מוגבלת בלבד, במטרה להימנע מהתמכרות לתחליפי הניקוטין. הסתייגויות נוספות: מסוכן להשתמש בהם במקביל לעישון סיגריות, יש לקרוא את הוראות היצרן לפני השימוש בהם.

מחקרים מצביעים על כך שאנשים המשתתפים בחוגי גמילה מעישון, מכפילים את סיכוייהם להצליח בתהליך הגמילה אם הם נעזרים בתחליפים אלו במהלך הגמילה. באגודה למלחמה בסרטן אומרים כי ניתן להשתמש בתחליפים גם בגמילה עצמאית או בגמילה במסגרות אחרות.
 

שאלות קיטבג ואשליות

• הפסקתי עם הסיגריה ועברתי לעשן מקטרת וסיגרים. האם אני מסתכן פחות?
מעשני המקטרת והסיגרים מסתכנים בסרטן הריאה רק במעט פחות בהשוואה למעשני סיגריות, ומסתכנים במידה דומה בפיתוח סרטן הפה, הגרון והלוע. אם כבר מחליטים להפסיק לעשן עדיף לחדול מעישון בכלל.
 
סיגר או לא סיגר - נזק תמיד יהיה (רויטרס)
 סיגר או לא סיגר - נזק תמיד יהיה (רויטרס)   
• אם עברתי לעשן סיגריות עם מסנן (פילטר) האם אין בו משום שיפור?
ישנם מסננים המעניקים למעשן הגנה מסוימת, בעיקר מן החלקיקים שבעשן. אולם חומרים כימיים רבים כמעט ואינם מושפעים מן הסינון. לכן, מעשן סיגריה עם פילטר חי באשליה שהוא מגן על עצמו, אך למעשה חשוף לסכנות כמעט באותה המידה כמו מעשני הסיגריות ללא מסנן.

• בסיגריות מנטול, איזה השפעה יש למנטול על עשן הסיגריה?
המנטול הוא פשוט תוספת המשנה את טעמו של העשן, אך לא את מרכיביו והשפעתו.

• מה התועלת שבטיפולים משלימים לצורך הפסקת העישון?
לא קיימת כיום הוכחה מחקרית מדעית המעידה על יעילות הטיפולים המשלימים כמו היפנוזה, דיקור סיני, שיאצו ואחרים בגמילה לאורך זמן.
 

רוצים להיגמל אבל לא עושים כלום

מהנתונים המצטברים בעולם עולה כי 75-80% מהמעשנים היו רוצים להיגמל מעישון, אך רק כ-35% מקבלים את ההחלטה ומנסים להיגמל, ורק כ-12% מהם מצליחים להפסיק לעשן למשך שנה או יותר. לעומת זאת, 44% מהנשים המעשנות מנסות להיגמל ו-8% מהן מצליחות להפסיק לעשן למשך שנה או יותר. לעיתים נדרשים מספר ניסיונות עד להפסקת עישון מוצלחת לטווח ארוך וככל שמנסים יותר, גדלים הסיכויים שהגמילה תהיה מוצלחת.
 
לא הצליח לישון אז חזר לעשן. אילוסטרציה (רויטרס)
 לא הצליח לישון אז חזר לעשן. אילוסטרציה (רויטרס)   
• האם ידועות הסיבות לאי הצלחתם של הניסיונות להפסיק לעשן?
על פי סקר של משרד הבריאות, קיימות מספר סיבות לכישלון: כשליש (32%) מהנגמלים המנסים לחדול מעישון אומרים כי חזרו לעשן בשל קשיים פיזיים כמו עצבנות, חוסר ריכוז, נדודי שינה, וכדומה (תסמונת גמילה), רבע (25%) חזרו לעשן בשל "פיתויים" בסביבה (הרגל התניה), 15% חזרו לעשן עקב סיבות המצביעות על תלות פסיכולוגית (מצבי רוח, מצבים נפשיים), 15% בשל איבוד הנאה, 8% בשל השמנה (בעיקר נשים), ו-11% ללא סיבה מיוחדת.

• כיצד מרגישים אלו שניסו להיגמל וחזרו לעשן?
חזרה לעישון אינה מצריכה לגרום לאדם הרגשה תבוסה. כל הפסקת עישון, ולו לפרק זמן קצר, יש בה יתרון. כפי שצויין, לריאות האנושיות יש יכולת התחדשות ושיקום מפליאה, וכל הפסקה בהרעלתן היא רק לטובה. נוסף לכך כל יום שחולף ללא עישון מגביר את סיכויי הגמילה המוחלטת. העובדה שאנשים מצליחים להפסיק לעשן יש בה משום הוכחה כי הגמילה אפשרית. האמנם זה תקף לגבי כל אחד ואחד?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by