בערוץ
 
 
 
 
 
טעינה...
 
 
 
 
שיקולי הנדל"ן גוברים על טובת ירושלים 

שיקולי הנדל"ן גוברים על טובת ירושלים

 
 
נעמי צור

הרשות לפיתוח ירושלים טענה כי יש מקום לעשרות אלפי יחידות דיור בתוך ירושלים, לצורך אישור הרכבת הקלה. משרד השיכון מקדם תוכנית ממשית לבניה כזאת. אז מדוע, למרות כל זאת, תוכנית ספדי ממשיכה לדהור קדימה?

 
 
 
 
 
הרבה מאתנו הירושלמים, שכה אוהבים את העיר, משוכנעים כי האיומים החמורים על חיוניותה של עיר הבירה הם הטרור, המחלוקת הגיאופוליטית המתמשכת, הקונפליקטים התרבותיים והאתניים והעוני.

בסוגיות האלו ירושלים יושבת בעין סערה, שבכוחה לחפות על סוגיה לא פחות חמורה, הגורל האורבני העתידי של עיר. ב-17 באוקטובר תתבקש המועצה הארצית לתכנון להכריע בעניין 16 אלף התנגדויות שהוגשו על ידי הציבור לתכנית מערב ירושלים, לכ- 20 אלף יחידות דיור בהרי ירושלים, תכנית פיתוח שמאיצה תהליך של פרבור העיר מערבה.
 
 
פרסומת
 
ההשלכות הגורליות מבחירת מדיניות פיתוח זו או אחרת לעיר הבירה אינן ברורות לרבים מהציבור, ועד לשנתיים האחרונות הנושא לא הובא כלל לפרסום, שיכל לאפשר לתושבים ולכלל אזרחי המדינה לנקוט עמדה אינטליגנטית. עם זאת, חשוב לציין כי ארגוני הסביבה האזרחיים הם שהעזו לשאול את השאלות שכל כך מתבקשות, ולקחו על עצמם להוכיח גם מקצועית, שהמדיניות של הרשות לפיתוח ירושלים, אשר זכתה לגיבוי פוליטי וקיבלה גם את ברכת מינהל התכנון, לא רק שאיננה משרתת את האינטרסים האמיתיים של הבירה, אלא שהוצדקה שלא כראוי ועל בסיס נתונים לא נכונים.

"אין ברירה" מביך

תכנית ספדי לבניית אלפי יחידות דיור בהרי ירושלים מחייבת גם תשתית כבישים שעלותה מוערכת בשלושה מליארד שקל לקופה הציבורית (עוד לפני כל חריגה תקציבית). את ההרס הבלתי הפיך של הריאות הירוקות של ירושלים, האבדן של מקורות מים חיוניים מאקוויפר ההר, והנזק החברתי והכלכלי למרכז העיר, הצדיקו בסיסמאות של ציונות ובמסר של "אין ברירה" - כי בירושלים חייבים לחזק את האוכלוסיה היהודית, ואין עתודות קרקע לבניית מגורים בירושלים.
 
הדמיה של הרכבת הקלה בירושלים. שינתה את גרסת העירייה לזמן קצר (מתוך אתר עיריית ירושלים)
 הדמיה של הרכבת הקלה בירושלים. שינתה את גרסת העירייה לזמן קצר (מתוך אתר עיריית ירושלים)   
בשנים האחרונות של התמודדות מול אמירות הממסד המקדם את תכנית ספדי, אנו מגלים שאין דבר מביך יותר מהנחת יסוד מוטעית ומטעה. כאשר התקבלו ההמלצות של ועדת קוברסקי והורחבו גבולות ירושלים מערבה ב-1992, הוועדה התייחסה לשטח הנוסף לעיר כעתודת קרקע "לכשימוצו העתודות בתוך גבולות הבינוי של העיר". מאותו רגע החל תהליך תמוה והפוך ממה שהשכל הישר היה מצפה. במקום לעשות כל מאמץ לשמור את השטחים לשעת הצורך האמיתי, התחילו במירוץ להוכיח שאין איפה לבנות בירושלים, והזהירו שיש סכנה לחוסנה של האוכלוסיה היהודית בעיר.

אגב, היתה סטיה קלה מהמירוץ מערבה ומבהלת הזהב של המערב הפרוע של ירושלים, כאשר להוכחת ההיתכנות הכלכלית של הרכבת הקלה נדרשו קברניטי העיר להוכיח מגמה של הצטופפות ועיבוי שכונות. למטרה הזו פתאום פורסמה לתקופה מוגבלת - עד לאישור פרוייקט הרכבת הקלה באוצר - בשורה משמחת על עשרות אלפי יחידות דיור פנויות בשכונות הקיימות! ואמנם, מיד לאחר אישור הרכבת הקלה, יצאו דוחות חדשים של הרשות לפיתוח ירושלים, שהתריעו על כך שאין בררה אלא לבנות מגורים בשטחים הירוקים שסופחו לעיר, וכך קודשו התשתית של כביש הטבעת המערבי, גריעת מיליארדים מהקופה הציבורית הדלה, והרבה פרנסה לסוללי הכבישים וליזמי המתחמים של ספדי.

מהנדס עיר חדש הגיע לירושלים באותה העת (2002), אורי שטרית. שמונה שנים קודם לכן הוא פרש מעבודה במשרדו של משה ספדי והקים משרד אדריכלים משלו, שממנו יצא לתפקיד מהנדס העיר ירושלים. שטרית החל לקדם תכנית מתאר ראשונה מאז שנות החמישים, ובה מודגשת אותה הנחת יסוד מביכה, שבהיעדר עתודות קרקע בתוך העיר, אין ברירה אלא לקבוע את תכנית ספדי כנדבך בסיסי של התכנית.

החברה להגנת הטבע, יחד עם עשרות הארגונים החברים ב"ירושלים בת-קיימא", העזו לערער על הנחת היסוד הנוחה לכל גורמי הממסד, וטענו ש"המלך עירום" ושהנחת היסוד מוטעית. צוות מתכננים, בראשות אורי בר-שישת, החל בבדיקה קפדנית של רזרבת הקרקע לעיבוי שכונות באמצעות בנייה חדשה בתוך ירושלים. מול החוקר גדעון ויטקון, שמונה לשמוע את עמדותיהם של 16 אלף המתנגדי לתוכנית - ובהם מומחים לכלכלה, בריאות, סביבה ותכנון - הוצגו נתונים אשר סתרו לחלוטין את הנחת היסוד המפורסמת. החוקר אף הודה, שאין לו כלים לבדוק את טענות המתנגדים, ובראשם הקואליציה לשימור הרי ירושלים.
 

ספק אם המועצה הארצית כשירה להחליט

צבי ב"עמק לבן", המיועד לבנייה. לא רק הסביבה תיהרס - גם ירושלים (צילום: עמיר בלבן)
 צבי ב"עמק לבן", המיועד לבנייה. לא רק הסביבה תיהרס - גם ירושלים (צילום: עמיר בלבן)   
אם כך, המתנגדים לתכנית ספדי טוענים, שלאחר בדיקה מעמיקה יש מצאי של עשרות אלפי יחידות דיור בירושלים, כאשר היזמים של התכנית מתעקשים על 20 אלף יחידות בלבד. על הפרק העתיד האורבני של ירושלים, וכן סוגיה אתית וציבורית כבדת משקל. אם אכן מקדמי תוכנית ספדי סבורים שהיא תסייע לטובת העיר ולשגשוגה, ושבניה בהרי ירושלים נדרשת בגלל היעדר טוטאלי של עתודות קרקע בעיר, חובתם התכנונית, המוסרית והציבורית היא לנתח את הנתונים שהביאו המתנגדים, ולבחון לאורם אובייקטיבית איזה סוג פיתוח יביא באמת ברכה לעיר.

חלפה שנה וחצי מאז שמיעת ההתנגדויות, וב-17 באוקטובר תתכנס המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ותידרש לאשר או לדחות את תכנית ספדי. להבנתנו, לא היתה התייחסות ראוייה לממצאים על עתודות קרקע שהוצגו, הן על ידי "ירושלים בת-קיימא" והן על ידי היזמים. תחושת הציבור הרב שמשתתף במאבק הציבורי למען שימור הרי ירושלים היא, שתכנית ספדי תגזור גזר דין מוות אורבני על ירושלים, ועתודות הקרקע מהוות ראיות חדשות שמחייבות את פתיחת הדיון מחדש.

בימים אלה נודע ל"ירושלים בת-קיימא" על יוזמה של משרד השיכון, לבנות כ-20 יחידות דיור בדרום מזרח העיר. תכנית זו לבדה מייתרת את תכנית ספדי ואת כביש הטבעת המערבי המיותר. איך ייתכן שהתכנית הזו לא ידועה לכאורה גם ליזמים של ספדי? ואם היא ידועה, למה היא לא נכללת בתחשיב עתודות הקרקע שלהם? אם הוסתרה התכנית הזו מהציבור, על ידי מי זה נעשה ולאיזו מטרה? במערכת שבה שיקולי נדל"ן גוברים על דאגה אמיתית לחוסנה העתידי של העיר, נראה שנוח ליזמים לא להכניס את פרוייקט משרד השיכון למשוואה, עד אישור תכנית ספדי. זה אולי דומה, הפוך על הפוך, לדרך שבה גנזו את הדו"ח ששירת את תכנית האב לתחבורה של ירושלים, ופירטה עשרות אלפי יחידות דיור ברזרבה העירונית, מיד אחרי אישור הרכבת הקלה.

אנו תוהים איך המועצה הארצית תהיה כשירה לשפוט בנושא עתודות הקרקע, מבלי שתיעשה בדיקה מעמיקה בעניין על ידי גורם בלתי תלוי טרם קיום כל דיון.
 

השיאים הפיקנטיים במאבק נגד ספדי

• 16 אלף התנגדויות - שיא לחברה האזרחית.
• עם פרסום דו"ח עתודות הקרקע של "ירושלים בת-קיימא", היזמים מינו צוות ציבורי בראשות פרופ' אריה שחר ז"ל בעלות מיליון ש"ח, כדי להדוף את טיעוני המתנגדים.
• סיעת העבודה בכנסת קיבלה החלטה פה אחד לפעול לבלימת התכנית, ואליה הצטרפו האיחוד הלאומי, ש"ס, מרץ ועוד.

כעת סיים אורי בר-שישת לעדכן ולחדד את דו"ח עתודות הקרקע של "ירושלים בת קיימא", לאור תגובת היזמים להתנגדויות. ואמנם, ייתכן שהחלטת סיעת העבודה מבשרת עידן חדש. בהחלטה שלה לפעול לבלימת התכנית, יש הבנה עלטיבה של האמת שנמצאת אי שם בין התהליכים המקודמים על ידי מוסדות התכנון, ובין מדיניות פוליטית שמכתיבה את מדיניות התכנון. הכנסת מתחלפת לעתים לא רחוקות, וגם המציאות הפוליטית והגיאו-פוליטית נתונה כל הזמן לשינויים. יש להניח, שהמחשבה המקורית בהכשרת הדרך לבינוי על השטחים שסופחו לירושלים ממערב, היתה מדאגה אמיתית לחיזוק האוכלוסיה היהודית בבירה. כעת, עם ההוכחות לגבי עתודות קרקע בתוך גבולות הבינוי של העיר, אפשר לשים את תכנית ספדי בצד לבדיקה מחודשת בעוד עשור, ולמנוע את הנזק האורבני שהתכנית עלולה להביא לעיר. אם ישקיעו את המשאבים הנדרשים למימוש ספדי בתכנית של השקעה פנימה בעיר ירושלים בחינוך, בתעסוקה ובתרבות, נבריא את העיר מתהליך ההגירה השלילית.

אם מקבלי ההחלטות יסרבו לבדוק את הנושאים בטרם אישור התכנית, אזי יהיה זה עוד ניצחון לכוחות היזמות הנדל"נית, שהאינטרסים האמיתיים של ירושלים מהם והלאה. יהיה רווח רב במימוש תכנית ספדי, אבל לא לעיר הבירה, ובהקשר הרחב ייגרם נזק למדינה, אשר לא שמה למטרת על חיזוק אורבני לירושלים, שחייב להתבטא בפיתוח מושכל. הגופים הציבוריים הירוקים הובילו הפעם מאבק ללא תקדים. "ירושלים בת קיימא" והקואליציה לשימור הרי ירושלים גרמו קודם כל לכך שהציבור יידע שקידום תכנית ספדי לא רק שלא יועיל לירושלים, אלא יביא נזק בלתי הפיך. בהמשך, העסיקה הקואליציה אנשי מקצוע רציניים והביאה את הפתרון והחלופה האורבנית הראוייה, בחיזוק המרקמים הבנויים הקיימים. אנו מקווים שהאינטרס הציבורי יגבר על האינטרס הצר וההרסני של היזמים, ושהשכל הישר ישרת את חברי המועצה הארצית ביום שלישי הבא.

הכותבת היא מרכזת פעילות "ירושלים בת קיימא" ומנהלת החברה להגנת הטבע בירושלים
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
עוד בחדשות
 
 
עוד ב- nana10
 
ערוצים  Online  אוכל ורק אוכל  אופנה ולייף סטייל  בידור  גיימר  הורדת תוכנות  חדשות  ילדים  ישרא-בלוג    כסף  מוזיקה  מבזקים  פורומים  צ'אט  ברנז'ה  סלבס  ספורט  תחזית מזג אוויר  מיוחדים  בלוג הספורט - קרב 10  אמץ ספורטאי אולימפי  WTF - חדשות מוזרות  לקראת הסכם עם איראן?  אסטרולוגיה  טיפים מרעננים לבית  עולם היופי והשיער  עולם היין  תלתלים: כל הטיפים  שירותים  אימייל  אינדקס אתרים  הורוסקופ  הכוונת לימודים  טבלת קלוריות  לוח הופעות חיות  קופונים ודילים  שליחת קבצים גדולים  מחירוני בעלי מקצוע  משחקים וכיף  משחקים - ראשי  משחקי אקשן  באבלס  בן 10  משחקי בנות  משחקים לילדים  משחקים להורדה  סרטים לקטנטנים  אנגרי בירדס  תוכניות ערוץ 10  גיא פינס  בני ערובה   אמבוש   דוקו 10  הבוקר עם אורלי וגיא  היום שהיה  המגזין  המהדורה המרכזית  צינור לילה    בובה של מדינה  לונדון את קירשנבאום  לילה כלכלי  ערב טוב עם גיא פינס  פנים אמיתיות  צינור לילה  שעת הדרקון  >> כל התוכניות  >> שידור חי 
 
nana10 גם ב-
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by