בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בדיקה: נמל התעופה עובדה לא ערוך לטיפול באסון 

בדיקה: נמל התעופה עובדה לא ערוך לטיפול באסון

 
 
ליאור יאדו

תחנת הכיבוי בנמל התעופה בעובדה חסרה בכוח אדם, בציוד ומאוישת בחיילים שאינם מיומנים לטפל בכיבוי מטוסים אזרחיים ולחלץ מאות נפגעים או לכודים. הרשויות השונות מטילות את האחראיות זו על זו, אבל בסופו של דבר - תאונה אחת עלולה לחסל את אילת כעיר תיירות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
החורף באירופה מתקרב וכמדי שנה צפויים להגיע לאילת מאות תיירים אירופאים שנמלטים מהקור. עבור רבים מהם, הדרך לאילת עוברת בנמל התעופה עובדה שבו צפויים לנחות בחודשים הקרובים עשרות מטוסים. בדיקה של מערך הכיבוי וההצלה במקום מעלה ממצאים מדאיגים.
 
"לצבא יש את נורמות הפעולה הבעייתיות שלו" (צילום: Henrik Sendelbach)
 "לצבא יש את נורמות הפעולה הבעייתיות שלו" (צילום: Henrik Sendelbach)   
לאחרונה הוציא משרד התחבורה הנחיה שלפיה כל תחנות כיבוי אש בשדות התעופה של צה"ל (עובדה, חיפה, שדה דב) יגובו על ידי רשות שדות התעופה או גוף אזרחי מיומן יותר. במסגרת חוזה בין רשות שדות התעופה לחיל האוויר, מופעל מערך הכיבוי וההצלה בשדה התעופה בעובדה על ידי חיילים וחיילות בני 19-20, אשר להערכת מומחים בתחום הכבאות וההצלה אינם בעלי הכשרה מתאימה בתחום כיבוי תעופה אזרחי. שדה התעופה חסר בכוחות קרקע בסופי שבוע, חסר בכוח אדם בתפעול השוטף וחסר בציוד כיבוי ראוי.

נמל תעופה עובדה משמש שדה תעופה חלופי לנתב"ג בעת מצב חירום, מזג אוויר קשה, מצב ביטחוני בעייתי וכדומה, ולכן מחויב לעמוד באותם סטנדרטים ביטחוניים. במקום נוחתים מטוסי נוסעים גדולים מסוג ג'מבו, בוינג 777 ועוד, וכעת עולה השאלה אם השדה ערוך לעונת תיירות החורף מאירופה, שבמהלכה שדה התעופה בעובדה פעיל יותר, ומשמש מנחת לעשרות צ'רטרים בשבוע. אסון אחד עלול להביא לאילת את סוף עידן התיירות.

שירותי הכיבוי בעובדה מסופקים על ידי צה"ל, אבל הכבאים הצעירים כאמור, אינם עומדים בדרישות של מערכות הכיבוי האזרחיות. מבדיקה שערכנו עולה כי כאשר כבאים צבאיים מבקשים להיקלט לעבודה בתחנת כיבוי אזרחית, או בכיבוי תעופה של רשות שדות התעופה, הם נדרשים לעבור הכשרה מלאה מבראשית. "ההכשרה הצבאית שטחית ולא מקצועית כלל", אמר לנו גורם יודע דבר השבוע.

"הבעיה מוכרת וידועה", אומר גורם הבקיא ברזי הסוגיה השבוע. "לצבא יש את נורמות הפעולה הבעייתיות שלו – החיילים עוברים קורס כיבוי קצר ובמהלך השירות מתאמנים על מטוסים צבאיים קטנים ולא על בוינג ענק שעליו יש 300 איש כמו בתעופה האזרחית". בעיה נוספת שהעלה אותו גורם היא המחסור בכוח אדם בסופי שבוע: "הפעילות הצבאית בסופי שבוע יורדת ולכן נשארים רק כוננים. טיסות השכר נוחתות בשישי ובראשון בבוקר, כשהחיילים עוד לא חזרו מהבית. אם יקרה משהו במטוסים האזרחיים בעובדה, רק אלוהים יוכל לעזור לאותם אנשים במטוס".
 

לכאורה, אין בעיה עם מספר הכבאים המצומצם

 
למרות שכל המשרדים הרלוונטיים מודעים היטב לחומרת המצב, בפועל הם זורקים את האחריות מהאחד לשני. משרד התחבורה מודע לכך שמספר אנשי הצוות במשמרת הוא מועט, שקיים מחסור בכוח אדם בסופי שבוע, שהכשרת כוח האדם אינה מתאימה, ומפנה אצבע מאשימה אל רשות שדות התעופה.

רשות שדות התעופה טוענת כי הפעילות עומדת בקריטריונים הבינלאומיים המגדירים רמת תגובה, כמויות מים- קצף, זמן תגובה ומספר כלים המעורבים בתגובה ראשונית. הקריטריונים לא מתייחסים למספר הכבאים, אלא למספר הכלים, ולכן לכאורה אין בעיה עם מספר הכבאים המצומצם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לטענות: "נחיתות מטוסים אזרחיים בשדה התעופה בעובדה מתבצעות בתוקף צו שעליו חתומים שר התחבורה ושר הביטחון. על פי הצו, רשות שדות התעופה אחראית לכל הקשור לפיקוח על התעבורה (מגדל הפיקוח) ושירותי כיבוי והצלה. בפועל, חלק מהשירותים מתבצעים על ידי חיל האוויר למרות שהאחריות על פי דין היא על רשות שדות התעופה.

"רשות שדות התעופה אמורה לעמוד בסטנדרט, ובכלל זה גם 'קבלני הביצוע' שלה. בימים אלה מתבצעת עבודת מטה לעמידה מלאה בסטנדרט המחייב את התעופה האזרחית ללא קשר אם המבצע הינו חייל או אזרח".
 
 

קיימת שגרת אימונים השומרים על כשירות מבצעית

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הפעילות האזרחית בבסיס חיל האוויר בנמל תעופה עובדה מתנהלת בכפוף לכתב הסכמה בין משרד התחבורה ומשרד הביטחון המחייבים בתעופה האזרחית. קיים סולם המגדיר רמות שונות בהתאם לסוג ולאופי התנועה האווירית. ניתן לשנות את רמת התגובה בהתאם לנסיבות.

"כמו כן, קיימת שגרת אימונים ותרגילים השומרים על כשרות מבצעית. הפעילות נתונה לפיקוח שוטף של רשות התעופה האזרחית, ומתקיימת בהיתר תקף של רשות התעופה האזרחית כמתחייב בכל נמל תעופה. ברצוננו לציין כי חלוקת האחריות בנמלי התעופה הצבאיים שבהם מתקיימת פעילות אזרחית אינה דומה בכל השדות.

"רשות שדות התעופה ממשיכה במדיניות המעודדת הגברת הטיסות הבינלאומיות למרחב אילת, וזאת בתיאום עם מדיניות משרד התחבורה וגורמי התיירות. יצוין כי בנמל התעופה עובדה מופעלים שירותי הכיבוי באחריות חיל האוויר".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by