בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
דו"ח הקולומביה: ניתן היה להציל את האסטרונאוטים 
 
 פיסת הקצף פערה חור בכנף השמאלית (איי.אף.פי פול)   
 
חדשות נענע

וזאת אילו שיגרו את המעבורת אטלנטיס לפעולת חילוץ; בדו"ח הבדיקה שפורסם הערב נקבע: תרבות הניהול הכושלת בנאסא גרמה לאסון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יוקמו ועדות בטיחות חיצונית (רויטרס)
 יוקמו ועדות בטיחות חיצונית (רויטרס)   
נאסא היתה יכולה להציל את שבעת האסטרונאוטים אילו היתה משגרת לעזרתם את המעבורת אטלנטיס, כך קבעו חברי ועדת החקירה לנסיבות התרסקות מעבורת החלל קולומביה בדו"ח שהתפרסם אמש (שלישי). ההחלטה על שיגור ההצלה היתה צריכה להתקבל בתוך שבעה ימים משיגורה של קולומביה כדי שהחילוץ יושלם קודם שיאזל האוויר מן המעבורת הפגועה.

עוד הם אומרים כי תיקונה של קולומביה היה עניין רב סיכון אך פינוי האסטרונאוטים באמצעות אטלנטיס היה דבר אפשרי. קולומביה היתה יכולה להמשיך במסעה עוד שבועיים אחרי המועד בו ניסתה לשוב ארצה. אטלנטיס היתה יכולה להיות מוכנה להמראת חילוץ שבוע אחרי המועד שבו תוכננה חזרתה של קולומביה. שתי החלליות היו צריכות להצמד זו אל זו ואז היה מתבצע המעבר.

עוד קובע הדו"ח כי תרבות ניהולית מגוננת יתר על המידה, שגרמה להתעלמות מהתרעות על תקלה בקולומביה, היא הגורם המרכזי לאסון המעבורת. בדו"ח נכתב כי לנאסא לא הייתה תכנית בטיחות מספקת וכי סוכנות החלל לא הפיקה את הלקחים הדרושים מהתרסקות הצ'אלנג'ר ב-1986, שבה נהרגו 7 אסטרונאוטים. עם זאת אין בדו"ח מסקנות אישיות נגד בכירי נאסא.

נאסא לא העריכה את הנזק שנגרם למעבורת מניתוק קצף הבידוד בעת השיגור, והשיגור לא צולם מכל הזוויות הדרושות. בדו"ח נכתב כי תקלות כאלה כבר היו בהמראות בעבר, ואולם בנאסא התרגלו המנהלים להשלים או להתעלם מבעיות העלולות לגרום לאסון. הדו"ח מציין גם את המחסור בכח אדם ובתקציבים ואת הציוד המיושן.

על אף הביקורת החמורה, הוועדה קובעת כי יש לחדש את שיגור המעבורות לאחר שייושמו ההמלצות החדשות בתחום הבטיחות. המסמך כולל 29 המלצות בתחום המבצעי, הטכני והארגוני. בין השאר הוועדה ממליצה להקים צוות ביטחות חיצוני ובלתי תלוי שיפקח על ההמראות בעתיד.
 

הגורם להתרסקות - פיסת קצף

כצפוי, קובע הדו"ח כי הגורם להתרסקות נעוץ בפיסת הקצף שפגעה בכנף השמאלית בעת השיגור. לפי הדו"ח ב-16 בינואר השנה, בעת שיגור המעבורת, התנתקה פיסה של קצף בידוד ממיכל הדלק ופגעה במהירות עצומה בכנף השמאלית. מהפגיעה העזה נפער חור בכנף, בחלק שאמור להגן על המעבורת מפני הטמפרטורה הגבוהה בזמן החזרה לאטמוספירה.

בעת שעשתה הקולומביה את דרכה חזרה לכדור הארץ, ב-1 בפברואר, חדרו גזים לוהטים דרך החור שנפער בכנף, וגרמו להתפרקות הכנף השמאלית ולהתרסקות המעבורת. הדו"ח קובע עם זאת, כי תיקונם של ליקויים שונים יכול היה למנוע את האסון.

החוקרים מציינים כי אנשי נאסא ניתחו צילומי וידאו של שיגור המעבורת, יום לאחר השיגור, וגילו את ניתוקה של פיסת הקצף. הם ערכו ניסויים וחישובים במטרה להעריך את היקף הפגיעה, אך הגיעו למסקנה שאין חשש לפגיעה בגוף המעבורת ואין צורך לעשות דבר בעניין.

הדו"ח כאמור קובע כי בנאסא התעלמו מהתרעות של מהנדסים שונים, שהזהירו כי הנזק לכנף עלול להיות משמעותי, ודחו הצעה להזמין צילומים מלווייני ריגול אמריקנים, שבהם ניתן יהיה לראות את גוף המעבורת מבחוץ. למרות שכמה מהנדסים טענו שיש להתייחס בחומרה לנושא, בחרו מנהלי תוכנית המעבורות להתעלם מהאזהרות, בנימוק שאינן מבוססות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by