בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
אורטל עושה בית-ספר 
מה עושים כשתלמיד שואל שאלות על חיי הפרטיים? 
 
 מורה    צילום: אימג' בנק / Getty Images    
אורטל עושה בית-ספר |
 

הצבת הגבול בין המורה לתלמידיו היא עניין סבוך, במיוחד עבורי שכבר בגיל 24 עמדתי לראשונה בחיי מול כיתה מלאה בתלמידים. להתקרב, או לשמור על מרחק? לדבר בגובה העיניים, או דווקא ההיפך? הגעתי לכמה מסקנות שאותן תוכלו לקרוא כאן, ולמדתי שהדבר הכי חשוב הוא לא להרים ידיים ולפתור כל דילמה. אורטל עושה בית-ספר – פרק 2

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מקצוע ההוראה כפי שאני רואה אותו הוא מקצוע שמטפח תלמידים אבל לא רק. המורה, שמתמודד לא פעם עם סיטואציות ייחודיות ומרתקות, מפתח ומטפח גם את עצמו. אני חשה שמכל דילמה או קושי שחוויתי, צמחתי אני מבפנים. דילמות וקשיים לא חסרו כמובן ואני אמנה כמה מהם שחוויתי ועודני חווה בדרך.

 

הצבת גבולות

 

כל פרח-הוראה לומד ומשנן את חשיבותן של הצבת גבולות ושל עקביות, כמה זה קל כשמדברים על כך בכיתה באוניברסיטה, כמה זה קשה כאשר עומד מולך תלמיד בשר ודם ותולה בך זוג עיניים שובבות, ראי לנפש מתבגרת, שטופת הורמונים, נוטפת רוח נעורים. אהיה כנה ואומר כי הצבת גבולות בתחילת הדרך היוותה קושי עבורי, כך התברר.

 
הקירבה יוצרת דילמה
 הקירבה יוצרת דילמה   

אמנם לא באופן גורף משום שיש דברים שהיה ברור לי כיצד יש לעשותם, אך יש עניינים אחרים בהם הדרך לא תמיד ברורה, הביטחון קצת מיטשטש ואז מגיעים למצב של ויתור. ויתור כשלעצמו אינו דבר רע, להפך, לעיתים זה דווקא מעיד על גמישות, אך כאשר הויתור נעשה מתוך תחושה מסוימת של "הרמת ידיים" או חוסר ניסיון זו כבר אופרה אחרת.

 

הצבת הגבולות הקשה ביותר שהייתה לי בשנתי הראשונה התבטאה בעיקר באופי הקשר מול התלמידים. כמי שעסקה בחינוך לא-פורמאלי ומודעת היטב ליתרונות הקשר של תלמידים עם דמות משמעותית שמדברת ב"גובה העיניים" היה קשה לי לוותר על זה. מצד אחד, אני הסמכות, אני הדמות הבוגרת אך מצד שני, אני רוצה לשמוע אותם ואת הסיפורים שלהם שמעבר לתוכן הלימודי. אם אני מאפשרת להם לספר לי דברים, אינני יכולה לצפות מה ייצא מפיהם וזה סיכון שאני לוקחת.

 

מידת החשיפה מול התלמידים

 

בשנה הראשונה להיותי מורה הייתי בת 24, די צעירה לכל הדעות, והתלבטתי רבות מה לומר לתלמידיי כאשר אציג את עצמי. היה לי ברור שמורים ותיקים יכולים לנקוט בדרך אחת ואילו אני כמורה צעירה אהיה חייבת לנקוט בדרך אחרת, אך לקח לי זמן להפנים שכל פעולה והתנהגות שלי מתורגמות באופן שונה לחלוטין מאשר הייתה נעשית על ידי מורה אחר, מבוגר יותר.

 

הקשר שלי עם התלמידים הוא הדבר היקר לי ביותר במקצוע ההוראה (והייעוץ), לפיכך היה נראה לי נורמאלי בהתחלה לשבת בהפסקה בחצר ולשוחח איתם כשהיו ניגשים. הייתי תוהה על כך רבות - אם הם ניגשים אולי הם זקוקים לשיח הזה ולתשומת הלב הזאת? תסכלה אותי המחשבה שעליי להימנע מקשר איתם משום הבלבול שזה אולי יוצר, שהרי מיהו מורה? אדם שרק מגיע להעביר חומר בכיתה או אדם שתפקידו להכיל, להקשיב ולכוון? אין לי ספק שקרבה אליהם יוצרת דילמות משל עצמה: הם שואלים שאלות שגובלות בחוסר נימוס ותובעים לדעת על חיי הפרטיים למשל, אך עם הזמן למדתי לפתח חוסן ולסרב לענות לחלק מן השאלות.

 

חייו הפרטיים של המורה

 

בשנתיים הראשונות להוראה גרתי בסביבת מגוריהם של תלמידיי ואני יכולה להעיד שלדבר זה יש יתרון משום שקל יותר ליצור שיח על מעורבות קהילתית, ויש היכרות עם מקומות ואירועים סביבתיים. מצד שני כיצד על המורה להגיב כאשר נתקל בתלמידיו בחוף הים/קניון/חדר כושר? נוכחתי לגלות שדווקא במפגשים מסוג זה שנעדרת מהם הרשמיות, התלמידים מפגינים אפילו יותר כבוד, נימוס והערכה בהשוואה להתנהגותם בכיתה וכן נוצר המרחק המתבקש. הם מברכים לשלום אך  ניכר שמעורבת בפנייתם התייחסות מכובדת ואפילו מעט מבוכה.

 

אינני מתפקדת כיועצת עדיין אך בהשכלתי אני מתמחה בתחום זה ורואה עצמי בראש ובראשונה כיועצת. תפיסתי זו את עצמי משפיעה על זהותי המקצועית כמורה. כאשר אני נכנסת לכיתה, אני מרגישה שבבת-אחת הקשב שלי מתחלק ל-41 (מס' התלמידים בכיתה) . איכשהו, בתוך כל הבלגן אני מנסה לראות כל תלמיד בפני עצמו ומבחינה גם בדברים שלא נאמרים בבירור. אני חושבת שרגישותי לתלמידים נובעת בין היתר מאופיי אך גם מעצם לימודיי שבהם שיכללתי את כלי העבודה העיקרי שלי: אני.

 
 

אז כתבתי כבר שלהיות מורה זה לא תמיד קל, אך ישנם מצבים רבים "קלים" יותר במקצוע, אשר מאפשרים מרחב פעולה ויצירתיות. בהמשך אספר על חוויות שהתנסיתי בהן ושאני גאה בהן מאוד. אני חושבת שאם למעלה נרמז כי גילי הצעיר מקשה עליי לעיתים בהשוואה למורים מבוגרים יותר, אז בהמשך יבוא לידי ביטוי היתרון שלי כמורה צעירה.

 

דברים נוספים אפשר לקרוא גם בבלוג שלי.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by