בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
אורטל עושה בית-ספר 
העתקות במבחנים - להתעלם או להעניש? 
 
 העתקה. מעשה בכוונה תחילה או טעות תמימה?    צילום: אימג' בנק / Getty Images    
אורטל עושה בית-ספר |
 

מי מאיתנו לא העתיק במבחן כשהיה צעיר? מעטים הם האנשים שלא השתמשו ב"שליפים" או "התייעצו" עם חבר לשולחן על התשובה הנכונה לשאלה. בכל זאת, מה עושים כשתופסים תלמיד או תלמידה מעתיקים? האם מפנים לוועדת המשמעת? מדווחים להורים? האם כל זה בכלל יעזור? כמו בכל דבר אחר בבית הספר, גם כאן אין פיתרון קסם. אורטל עושה בית ספר

 
 
 
 
 
 
 
 
 

השבוע נעסוק בנושא שוודאי כולם מכירים - העתקות. עכשיו, עם יד על הלב, מי מכם הקוראים את הטור לא העתיק במבחן?. מי מכם לא השתמש באיזה "שליף" או כתב על היד / על מחק / על רגל או על חפיסת השוקולד את התשובות לשאלות? כביכול, כמעט כל אחד ביצע שגיאה מן הסוג הזה בנעוריו או בילדותו. נכון, אני אומרת "שגיאה" ולגמרי ניכר כי אני שופטת אך עכשיו גם אסביר את עצמי.

 

כשהתחלתי את תפקידי כמורה הייתי בסך הכל בת 24 - "ילדה" במובנים רבים - ובאחת מהארוחות המשפחתיות נשאלו שאלות על ההתנהלות בבית הספר. אחת מן השאלות הייתה של בן-דודי הקטן ממני: "ת'אמת, את נותנת להם להעתיק?". כשעניתי ש"ממש לא" עם סימן קריאה שלא ניתן היה לפספס, הוא התחיל להגיד "יאללה, תני להם להעתיק. בחייך, כולה תיכון", ולא ידע שבנושא השיחה הזה מקופלות כל כך הרבה מחשבות ומסתתרים כל כך הרבה שיקולי חינוך וערכים.

 

פעמיים בתוך תשעה חודשים - בחינות הבגרות במתמטיקה מודלפות » 

בעקבות ההעתקות וההדלפות בבחינות הבגרות - משרד הבגרות שוקל להקשיח נהלים »

 
המורה: בחינות הסמכה שונות מבחינה בתיכון?. התלמידים: "איזו השוואה מופרכת"
 המורה: בחינות הסמכה שונות מבחינה בתיכון?. התלמידים: "איזו השוואה מופרכת" 
 צילום: GettyImages/אימג'בנק 
 

באחד משיעורי פילוסופיה יהודית שאני מלמדת, שאלתי את התלמידים האם הם היו מוכנים להיכנס לחדר ניתוח או לשיחה עם פסיכולוג בידיעה שבעל המקצוע, רופא או רופא-נפש, העתיק במבחני ההסמכה שלו. התשובות כמובן היו נחרצות ושליליות שהרי הם מעוניינים לקבל את השירות מבעל המקצוע הטוב ביותר והלא בעל המקצוע הטוב ביותר לא זקוק להעתקות. הצביעות הזו ודו-המשמעות כלפי נושא ההעתקה היא נושא טעון. כשאני מציגה את הדברים כך ומנסה להשתמש בהם כפתיח לשיח בנושא העתקה בבחינה בבית הספר מיד אומרים לי התלמידים "את מגזימה", "זה לא אותו דבר" ו"איזו השוואה מופרכת". האם זה באמת כל-כך שונה?

 

אני זוכרת שבאחד מהמבחנים שלי באוניברסיטה, נתפסה סטודנטית כשהיא מעתיקה מעטיפה של חטיף שוקולד שהתירו לה להכניס לבחינה. הבוחנת קראה למרצה והמבוכה הייתה גדולה. באוניברסיטה מעמידים לוועדת משמעת לאחר אירוע שכזה והעבירה נחשבת פלילית ועשויה אף לגרור הפסקת לימודים גם באוניברסיטאות אחרות. דוגמה נוספת: רק בחודש שעבר התפטר שר ההגנה הגרמני לאחר שהואשם בהעתקת עבודת הדוקטורט שלו. הסנקציות במקרים אלו קשות והבושה המתלווה אליה קשה אף יותר. בתיכון? ממש לא. אין שום מבוכה.

 

התלמידה העתיקה - האשמה מוטלת על המורה

לחץ. סיבה להעתקה
 לחץ. סיבה להעתקה 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 

באחד מהמבחנים האחרונים שערכתי קלטתי תלמידה במצוקה. מדובר בתלמידה שהמקצוע חשוב לה. רציתי להקל עליה וניגשתי לשאול שאלות מנחות ולעודד אותה. במהלך שיחתי איתה ראיתי שהיד מכוסה בשורה מחומר המבחן. כששאלתי מה זה, נעניתי בביטול שזה שום דבר. אמרתי לה שלא אוכל לבדוק את בחינתה והיא מיד יצאה מהכיתה זועמת ואמרה שהיא לא השתמשה במידע אלא רק הלחץ גרם לה לכתוב על היד. הכעס (והבושה?) היו מופנים במקרה זה אליי. ההשלכה של הרגש הקשה נעשתה כלפיי ואין לתאר את ההרגשה הנוראית הזו, את הסיטואציה הלא נוחה המחייבת אותך להגיב.

 

כתיבת החומר על היד היא אמנם עדיין פופולרית אך במובן מסוים הפכה לעתיקה. בעידן הטכנולוגיה המתקדמת כל נושא ההעתקות עובר שדרוג של ממש: קבצים שלמים נדחסים למכשירים הסלולאריים שממילא מעסיקים את התלמידים הרבה יותר מעוד שיר של ביאליק... . ואם נחזור לתלמידה, מה אפשר לעשות במקרה שכזה? לדווח על האירוע לוועדת המשמעת? לציין הערה על טוהר הבחינות בתעודה? ואם זה יפגע במוטיבציה שלה להצליח במקצוע?

 

מצד שני, לא להגיב? איזה מסר אני מעבירה אם המקרה יעבור על סדר היום? ורגע, האם בכלל ליידע את ההורים? אולי נבחן אותה שוב, אבל מה, זה עונש שלי לבדוק פעמיים?. אלה שאלות שמבחינתי הן ברומו של עולם. אם ההורים לא מגיבים על התנהגויות לא מוסריות ובית הספר לא יגיב, אז מי כן? למי נבוא בטענות כשהנוער הזה יהפוך לאזרחי המחר וירמה בבחינות הכניסה לעבודה, בזיוף תעודות ועוד?

 
 

להגיב בתקיפות - קשה אבל אין ברירה

 

בעולם שבו תלמידים נתפסו מעתיקים ומאשימים בסופו של דבר את המורה, קצת קשה להסביר. כבר נתקלתי במקרים בהם ההורים לא היו נחרצים מספיק בתגובתם כלפי אירוע שכזה ואף נתנו סוג של לגיטימציה לנהוג כך. בתגובה התלמידים הפנימו שאולי לא מדובר באסון כה גדול ושאפשר "להרגיע" קצת את הלחץ כי זה "כולה" מבחן.

 

הורים, מורים ומבוגרים צריכים לחשוב טוב טוב על התגובות שלהם למעשי הילדים. לא מספיק רק להטיף מוסר. להגיב זה קשה ולא נוח ויוצר אי נעימות אבל זו חובתנו כמבוגרים (שאגב, גם לוקחים את העניין אישי משום שמאוד לא נעים להרגיש שמפרים את אמונך). בסופו של דבר מצאתי את הדרך עם אותה התלמידה וגם הכעס שכך, אבל כשההעתקות הופכות לנורמה ופוסלים גם לא מעט בחינות בגרות עקב כך, זה בהחלט מדאיג.

 

לא מספיק? רוצים עוד? קראו את הבלוג שלי

 
 

מה אתם חושבים על התופעה? ענו על הסקר

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by