בערוץ
 
 
 
 
 
טעינה...
 
 
 
בארץ 
המבקר על אסון האוטובוס: "היה מידע על הסכנה, מפקד מחוז צפון לא נשמע לכבאות" 

המבקר על אסון האוטובוס: "היה מידע על הסכנה, מפקד מחוז צפון לא נשמע לכבאות"

 
בארץ |
 

יותר משעה לפני כניסת אוטובוס צוערי שב"ס לכביש 721 המוביל לכלא דמון, נאסף מידע במכבי האש על הסכנה המתגברת. כוחות שב"ס החלו לבחור נתיבים חלופיים באופן מאולתר. עם זאת, לא ניתנה הוראה למנוע כניסת כוחות החילוץ לאזור שהוקף בלהבות, ובשב"ס לא בחנו מחדש את תוכנית הפינוי. התוצאה: 44 הרוגים. "הסכנה המרחפת הייתה חייבת להיות ברורה לכול"

 
 
 
 
 

שורת כשלים בתפקוד המשטרה ושירות בתי הסוהר, ובראשם מפקד מחוז צפון במשטרה לשעבר, ניצב (דימ') שמעון קורן, הם שהובילו בסופו של יום לאסון אוטובוס הצוערים בשריפה בכרמל - כך עולה מדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל . מהדוח שפורסם היום (רביעי) עולה כי בידי שני הגופים היה מידע על התפשטות האש בציר בו נע אוטובוס הצוערים, אולם לא הועברה כל הוראה למנוע כניסת כוחות החילוץ לכביש הסגור.

 

המבקר: אחריות מיוחדת מוטלת על ישי ושטייניץ »

לינדנשטראוס על הכבאות: האסון בכרמל - תמרור אזהרה »

אסון הכרמל: מהלהבות הראשונות ועד דוח המבקר »

בחזרה לאסון הכרמל: 10 תמונות שלא נשכח »

 

"44 אישה ואיש, ונער ביניהם, נספו בדליקה ענקית בכרמל. 44 משפחות שכולות שעולמן חרב עליהן, השואלות למה? מדוע לא נמנע מבעוד מועד מאוטובוס הצוערים לעלות לכיוון כלא דמון, כאשר הסכנה המרחפת על מי שעולה בכביש מכלא הכרמל לכיוון כלא דמון הייתה חייבת להיות ברורה לכול", כתב המבקר בהקדמה לדוח.

 

האזינו: רשת הקשר המשטרתית לפני האסון 

 
 
פרסומת
 

תחלת האירועים ב-2 בדצמבר 2010 בשעה 11:13, אז התקבלה במשטרה הודעה על שריפה במורדות הדרום-מערביים של עוספייה. הדיווח הראשוני על הדליקה הועבר לכלא דמון הסמוך בשעה 12:00 וב-12:46 הוזעקו למקום חניכי קורס קציני השב"ס כדי לסייע בפינוי האסירים. בשב"ס קבעו כי הפינוי יתבצע תחילה דרך כביש 721 לכיוון מערב, כשהאסירים ישוכנו בכלא כרמל שבצומת אורן.

 

מעט אחרי השעה 13:30 יצאו חניכי קורס הקצינים באוטובוס אזרחי שכור לכיוון בית הסוהר דמון בנסיעה צפונה דרך כביש מס' 2. צוערות ומפקדות שהיו אימהות ורצו בכך - שוחררו. כמפקד האוטובוס מונה סגן-גונדר רפי אלקלעי. כמה חניכים קיבלו אישור להגיע ברכבם הפרטי לצומת אורן ושם לעלות לאוטובוס. שלושה צוערים שלא הגיעו בזמן לא הצטרפו למשימת החילוץ.

 

 

 
כביש 721. מימין: צומת דמון; משמאל: צומת אורן
 כביש 721. מימין: צומת דמון; משמאל: צומת אורן   צילום: Google Earth 
 

במהלך נסיעתם צפונה, עודכן אלקלעי כי כביש 721 (המחבר בין צומת אורן לצומת דמון) נסגר לתנועה ועליו להגיע מכיוון חיפה. בזמן זה, לאור ההתרעות, החלו כוחות של גדוד נחשון של שב"ס, באופן יזום של מפקדם, לפנות אסירים דרך צומת דמון בכביש 672. סמוך לשעה 15:00 נמסר לו כי הכביש נפתח לתנועה ועליהם לנסוע דרכו. ב-15:17 הגיע האוטובוס למחסום המשטרתי בצומת אורן, שם הציע להם השוטר לנסוע דרך חיפה. עם זאת, אנשי שב"ס אמרו כי הם "במשימה דחופה" והשוטר איפשר את כניסתם לכביש.

 

ב-15:29 הגיע האוטובוס מאות מטרים לפני קיבוץ בית אורן. דקות לאחר מכן פגש האוטובוס בקציני המשטרה אהובה תומר, איציק מלינה וליאור בוקר, שחסמו אותם מלהתקדם נוכח האש והנחו אותם להסתובב. נהג האוטובוס סובב אותו במקום והחל לנסוע לכיוון כביש 4. כ-150-100 מטר לאחר מכן נתקל בחומת אש וכשהחל בנסיעה לאחור נתקל שוב בקיר להבות. שלושה אנשי שב"ס הצליחו להימלט מהאוטובוס בעזרת רכבו של צלם אזרחי שעבר במקום. כל השאר נספו ביחד עם שלושת קציני המשטרה ושלושת הכבאים - דני חייט, אורי סמנדייב ואלעד ריבן.

 

בדיקת מבקר המדינה את השתלשלות האירועים שהובילה לאסון הכבד, העלתה שורה של ליקויים וכשלים בתפקוד המשטרה, שהייתה אחראית על ניהול אירוע השריפה, וכן של שירות בתי הסוהר שהיו אמונים על פינוי כלא דמון. את מירב האחריות מטיל לינדנשטראוס על ניצב (דימ') שמעון קורן ששימש אז מפקד מחוז הצפון במשטרה והיה אחראי על כל הטיפול בדליקה. ביקורת נמתחת גם על מחליפו, ניצב רוני עטיה, שהיה אז מפקד מרחב חוף. "מפקדי המשטרה לא תרגמו את ההתראות הרבות להנחיות מבצעיות, לרבות לשוטרים במחסומים, ובשום שלב לא הורו להם למנוע כניסה של כוחות חילוץ והצלה".

 

תיעוד: הרגעים האחרונים באוטובוס הצוערים (באדיבות ערוץ הכנסת)

 
 

קורן: "זו הייתה הדרך היחידה"; המבקר: "הוצג נתיב חלופי"

בדוח מדגיש לינדנשטראוס כי בידי מפקדי המשטרה ושירות בתי הסוהר היה את המידע הנחוץ על הסכנה הגוברת כבר החל מהשעה 14:00. מהבדיקה אף עולה כי סמוך לשעה 15:00 - 20 דקות לפני כניסת אוטובוס הצוערים לכביש 721 - התריע קצין אג"ם של שירותי כבאות חיפה בפני קורן כי יש להשאיר את הקטע בין בית אורן לצומת אורן סגור לכל תנועה.

 

עם זאת, המשטרה לא הקימה חפ"ק מרכזי שינתח את תמונת המצב, וכך למרות שנשמעו בקשר המשטרתי התרעות על התפשטות האש וחרף אזהרות שירותי הכבאות, כל אלה לא גובשו לכדי הוראות והנחיות לכוחות בשטח. בכל מקרה, קובע המבקר, קורן "לא הורה בשום שלב למנוע את הכניסה לכביש 721 מצומת אורן ולהפנות את כוחות הסיוע" לנתיב הגישה החלופי שנפתח על ידי שירותי הכבאות.

 

בתשובתו למבקר, טען קורן "ציר 721 היה והינו ציר הגישה היחיד הן לכלא דמון והן לקיבוץ בית אורן, וכוחות ההצלה מוכרחים היו לנוע עליו" והדגיש כי "מהשעה 14:11, שאז נטל את הפיקוד על האירוע ועד ,15:31 עת דיווח המסוק 'זה 400 מטר מזרחית לקיבוץ רץ אליהם', לא התקבל כל דיווח בנוגע לסכנת אש בציר 721 במקטע שבין צומת כלא 6 ובין צומת בית אורן". עם זאת, לינדנשטראוס קבע: "לא ניתן לקבל את הטענות" שהעלה קורן, שכן שירותי הכבאות הציגו נתיב חלופי שאף שימש כוחות אחרים.

 

 
אוטובוס הצוערים וכו המשטרה שנלכד בלהבות. שלושה ניצלו
 אוטובוס הצוערים וכו המשטרה שנלכד בלהבות. שלושה ניצלו   צילום: Getty Images / אימג'בנק 
 

"אחריות המשטרה אינה פוטרת את השב"ס"

בנושא זה, מותח מבקר המדינה ביקורת גם על שירות בתי הסוהר ומפקד מחוז צפון בשב"ס דאז, גונדר מיקי חלפון. על פי הדוח, למרות ההתראות על התפשטות האש וסבבי פינוי שקדמו לאסון האוטובוס, שבוצעו בנתיב החלופי בשל סכנת האש, לא התקיימה הערכה מחדש של תוכנית הפינוי המקורית. לדעת המבקר, בחינה מחודשת נדרשה כבר בשעה 14:00, כשכוחות סיוע נתקלו באש בכביש 721. "אחריות המשטרה אינה פוטרת את השב"ס מלהתעדכן על הסכנות ובהתאם לחזור ולבחון החלטות לגבי יעדי ודרכי הפינוי", נכתב.

 

המבקר אף מוסיף ומדגיש כי מידע חיוני מהכוחות בשטח לא רוכז ותואם מול המשטרה, וכך, למשל, לא נודע למשטרה כי מפקד גדוד נחשון של שב"ס בצפון קבע לכוחותיו כבר ב-14:10 להגיע דרך צומת דמון ולא דרך צומת אורן, וכן בדבר ההחלטה ב-14:30 לפנות את האסירים באופן זה. "מפקד המחוז חלפון לקה בהיבטים שונים של מילוי תפקידו. מדובר איפוא בכשל פיקודי", קבע המבקר.

 

 

 
אוטובוס צוערי השב"ס. מדוע לא הופנו לנתיב החלופי?
 אוטובוס צוערי השב"ס. מדוע לא הופנו לנתיב החלופי?   צילום: רויטרס 
 

"אין מדובר בכישלון ראשון"

למרות זאת, מבהיר לינדנשטראוס כי האחריות הייתה מוטטל בעיקר על המשטרה האחראית לניהול אירועים בסדר גודל כזה ותפקידה לתאם בין כל הכוחות בשטח. "מפקדי המשטרה לא בחנו ולא העריכו באופן שיטתי את כלל סיכוני האש בכבישים המובילים לבית הסוהר דמון, ובכלל זה לכביש 721 - סיכונים שהלכו וגברו",קובע המבקר. "מפקדי המשטרה גם לא בחנו במהלך האירוע חלופות לציר זה, אף שגורמים משיורתי הכבאות המליצו לפני מפקד מחוז צפון לפנות את האסירים דרך צומת דמון ולהשאיר סגור את כביש 721, בין צומת אורן לצומת בית אורן".

 

מבקר המדינה הוסיף וסיכם: "אין מדובר בכישלון ראשון - כי כבר היו אירועים וגם תרגילים בהם הודגשה חולשת הפיקוד והשליטה - במיוחד באשר למפקד המחוז הצפוני של המשטרה. על פיקוד המשטרה להפיק את הלקחים המתבקשים ולהגביר את מוכנותם לאירועים בתרחיש של אסון המוני".

 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
עוד בחדשות
 
 
עוד ב- nana10
 
ערוצים  Online  אוכל ורק אוכל  אופנה ולייף סטייל  בידור  גיימר  הורדת תוכנות  חדשות  ילדים  ישרא-בלוג    כסף  מוזיקה  מבזקים  פורומים  צ'אט  ברנז'ה  סלבס  ספורט  תחזית מזג אוויר  מיוחדים  בלוג הספורט - קרב 10  אמץ ספורטאי אולימפי  WTF - חדשות מוזרות  לקראת הסכם עם איראן?  אסטרולוגיה  טיפים מרעננים לבית  עולם היופי והשיער  עולם היין  תלתלים: כל הטיפים  שירותים  אימייל  אינדקס אתרים  הורוסקופ  הכוונת לימודים  טבלת קלוריות  לוח הופעות חיות  קופונים ודילים  שליחת קבצים גדולים  מחירוני בעלי מקצוע  משחקים וכיף  משחקים - ראשי  משחקי אקשן  באבלס  בן 10  משחקי בנות  משחקים לילדים  משחקים להורדה  סרטים לקטנטנים  אנגרי בירדס  תוכניות ערוץ 10  גיא פינס  בני ערובה   אמבוש   דוקו 10  הבוקר עם אורלי וגיא  היום שהיה  המגזין  המהדורה המרכזית  צינור לילה    בובה של מדינה  לונדון את קירשנבאום  לילה כלכלי  ערב טוב עם גיא פינס  פנים אמיתיות  צינור לילה  שעת הדרקון  >> כל התוכניות  >> שידור חי 
 
nana10 גם ב-
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by