בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בארץ 
המבקר על שירותי הכבאות: "שירותי הכבאות לא לומדים מלקחים; סכנה לחיי אדם" 

המבקר על שירותי הכבאות: "שירותי הכבאות לא לומדים מלקחים; סכנה לחיי אדם"

 
בארץ |
 

יום לפני פרוץ השריפה התריע השירות המטראולוגי מסכנת התלקחות. עם זאת, ההודעה לא הועברה לתחנות וצוותים לא היו בכוננות. לטובת מטוסי הכיבוי, התגלה, עמדו רק 20 טון חומר מעכב בעירה - עשירית מהמינימום הנדרש בחירום. מבדיקת המבקר עוד עולה כי שנה וחצי אחרי האסון הליקויים לא טופלו וזמני התגובה של שירותי הכבאות כפולים ממדינות אחרות במערב. "השריפה בכרמל - תמרור אזהרה", קבע לינדנשטראוס

 
 
 
 
 
 
 
 
 

"אירוע השריפה בכרמל צריך לשמש תמרור אזהרה" - כך קבע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח שחיבר על הדליקה שכבר ביומה הראשון הפכה לאסון השריפה הכבד ביותר בתולדות המדינה. בדוח שפורסם היום (רביעי) מציג המבקר את הליקויים הרבים שנמצאו בהיערכות מערך הכבאות ובפעילותו ביום הראשון לשריפה, ומעלה תמונה עגומה של מערך שלמרות שלל התרעות על מחדלים בתפקודו, לא פעל די ליישום הלקחים. "הליקויים שעלו בשריפה בכרמל מלמדים על דפוס פעילות חוזר ונשנה ועל היעדר למידה מלקחי עבר. אירוע זה העמיד במבחן קשה וכואב תפיסות, הנחות יסוד ותהליכי עבודה שעליהם התבסס המערך בישראל עד אז".

 

 
מכבי אש נאבקים בלהבות בכרמל. הדיווח הראשוני היה על שריפת קוצים
 מכבי אש נאבקים בלהבות בכרמל. הדיווח הראשוני היה על שריפת קוצים   צילום: רויטרס 
 
 

הדיווח הראשוני על השריפה הגיע בשעה 11:08, ובה דיווח תושב עוספייה על "שרפת עצים" ש"הגיעה לבתים". בהודעה שהועברה לתחנת הכיבוי דווח על שריפת קוצים

 

בדיקת מבקר המדינה העלתה כי ביום פרוץ השריפה בכרמל ב-2 בדצמבר 2010 שררו תנאי מזג אוויר בעלי פוטנציאל גבוה לפרוץ שריפות. יום קודם לכן, התגלה, מסר השירות המטראולוגי לנציגים במערך הכבאות התראה על סכנת שריפות, אולם לאור העובדה שלא קיימים ערוצי העברת מידע פורמליים בין שני הגופים ונהלים מסודרים בנושא, נתונים אלה לא הועברו למפקדי התחנות. על אי-הסדרת יחסי העבודה עם השירות המטראולוגי מצביע המבקר כמחדל של נציב הכבאות לשעבר, רב-טפסר (דימ') שמעון רומח.

 

המבקר: אחריות מיוחדת מוטלת על ישי ושטייניץ »

אסון האוטובוס: מפקד המחוז לא נשמע לכבאות »

אסון הכרמל: מהלהבות הראשונות ועד דוח המבקר »

בחזרה לאסון הכרמל: 10 תמונות שלא נשכח »

 

לאור העובדה שנתוני מזג האוויר ה"קיצוניים", כהגדרת השירות המטראולוגי, לא הועברו לתחנות, אלה לא היו יכולות להתאים עצמן למדרג הכוננות הנדרש. למרבה המזל, בשירותי הכבאות חיפה החליט מפקד השירות לתגבר משמרות  ואף ביטל חופשות לכבאים. עם זאת, הוא עצמו שהה בפרוץ השריפה בכנס שיווקי במרכז הארץ והגיע לשטח שעתיים אחרי קבלת הדיווח הראשוני.

 

הדיווח הראשוני על השריפה הגיע למוקד 102 של מכבי האש בשעה 11:08, ובה דיווח תושב עוספייה על "שרפת עצים" ש"הגיעה כבר לבתים". עם זאת, בהודעה שהועברה לתחנת הכיבוי דווח על שריפת קוצים ולמקום הוזנק כוח מצומצם הקטן מזה הנדרש לפי הנהלים לטיפול בשריפת יער.

 

 
בשירות המטראולוגי התריעו יום לפני מסכנה ממשית לשריפות
 בשירות המטראולוגי התריעו יום לפני מסכנה ממשית לשריפות   צילום: רויטרס 
 

מלאי מעכבי הבעירה - 10% מהנדרש בחירום

 

לטענת לינדנשטראוס, ממשלות ישראל לדורותיה התנערו מאחריות לכיבוי האווירי. כך, למשל, משרד הפנים עיכב במשך חודשים העברת תקציב

 

בנוסף, בדיקת המבקר העלתה כי מטוסי הכיבוי הראשונים הוזנקו למקום רק אחרי 12:00. מטוסי הכיבוי, בדומה לצוותי הכבאות, לא הועמדו בכוננות הנדרשת לאור תנאי מזג האוויר בשל המחסור במידע הנדרש בנושא. בין השעות 12:15 עד 14:00 הוזנקו שמונה מטוסי כיבוי שלו היו בכוננות היו מגיעים 20 דקות מוקדם יותר.

 

על אף זאת, לא ברור עד כמה מטוסי הכיבוי היו מסייעים לפעולות הכיבוי במידה ניכרת. בדיקת המבקר מצאה כי ליקויים בהפעלת מערך הכיבוי האווירי ש"גרמו לכך שמלא היה מוכן כראוי להתמודדות עם שריפות". לטענת לינדנשטראוס, ממשלות ישראל לדורותיה התנערו מאחריות לכיבוי האווירי. כך, למשל, משרד הפנים עיכב במשך חודשים העברת תקציב לקרן המטפלת בנושא בקק"ל. כתוצאה, בקרן החליטו לדחות רכישת חומרים מעכבי בעירה. כך, ביום פרוץ השריפה עמד מלאי מעכבי הבעירה על 20 טון בלבד - 10% מהמלאי המזערי הנדרש בשעת חירום. המבקר גם מצביע על מחסור בציוד מגן ראוי לכבאים.

 

לדעת המבקר, ליקויים וכשלים נמצאו גם בפעילותם של מפקדי כבאות חיפה וחדרה שבתחומיהם התרחשה השריפה. המבקר מצביע על כך שהשניים פעלו לעתים בניגוד לנהלים שנקבעו ובכך נפגעו יכולת הפיקוד והשליטה על האירוע. דוגמה לכך היא העובדה כי הצטרפותו של צוות הכבאית "העמק 9" בה היו הכבאים דני חייט ואורי סמנדייב ביחד עם צופה האש, אלעד ריבן. מבדיקת המבקר עולה כי אין תיעוד לכך שהצוות קיבל תדרוך על הסכנות בשטח וכי לחפ"ק הכבאות נודע על הימצאותם בשטח רק אחרי קרות אסון אוטובוס הצוערים.

 

 
מטוסי הכיבוי הוזנקו מאוחר כשברשותם 10% מחומר מעכב בעירה הנדרש
 מטוסי הכיבוי הוזנקו מאוחר כשברשותם 10% מחומר מעכב בעירה הנדרש   צילום: רויטרס 
 
 

ב-34% מהאירועים שהוגדרו מסוכנים ביותר, הוזנק צוות כיבוי אחד. במקרים רבים מגיעים לאירוע שריפה חמור שני כבאים בלבד. "במצב זה", קובע המבקר, "אוכלוסייה בהיקף גדול נותרת ללא פתרון עד כדי סיכון לפגיעה בנפש"

 

בנוסף, מצביע לינדנשטראוס על שורת כשלים ומחדלים בפעילותו של נציב הכבאות לשעבר רומח. בין היתר מצביע המבקר על כך שרומח עלה למסוק המשטרתי שחג באזור השריפה בשעה 15:00, אולם במשך 20 הדקות בהן שהה מעל זירת האסון, לא נרשמו כל דיווחים מצדו או הנחיות לכוחות. רק כשסגן קצין המבצעים של כבאות חיפה עלה למסוק, החל החפ"ק לקבל דיווחים.

 

כמו כן, למרות שעל פי חוק רשאי נציב הכבאות למצות את הסמכות שניתנה לו ולקבל עליו את הפיקוד לאירוע, לא נהג כך רומח במשך כל ימי השריפה. לדעת המבקר, "יש לראות בכך מחדל של הנציב דאז. הנזק שבהיעדר מערך פיקוד מרכזי בא לידי ביטוי בכך שלא היה גורם שבידיו כל המידע הרלוונטי, תהליך קבלת ההחלטות לא היה מסודר והמפקדים בשטח ניהלו את הלחימה בראייה מקומית בלבד".

 

אולם לטענת המבקר, הליקויים בתפקודו של רומח היו רחבים יותר מפעילותו באירוע השריפה. בדיקת המבקר העלתה כי רומח היה מודע לפערים הקיימים בשירותי הכבאות מבחינת כוח אדם וציוד הנדרש לפעילות הכבאים. בתוכנית שהגיש למשרד הפנים, הוא טען כי לצורך השלמתם נדרש תקציב של בין 400 ל-600 מיליון שקל. עם זאת, הדרישות היו כוללניות ולא שמו דגש על הצרכים המידיים. בכך ראה המבקר "מחדל ניהולי ומקצועי".

 

 
הכבאית של חייט, סמנדייב וריבן. התגלה שהיו במקום רק אחרי האסון
 הכבאית של חייט, סמנדייב וריבן. התגלה שהיו במקום רק אחרי האסון   צילום: חדשות 10 
 

זמן הגעת כבאים לשריפה - כפול משאר העולם

פרסומת
 

על פי הדוח, גם שנה וחצי אחרי האסון, לא הצליחו שירותי הכבאות לשנות את תמונת המצב הקשה שבלטה באירוע השריפה בכרמל. בדיקת המבקר שבוצעה עד יוני האחרון העלתה ליקויים בכשירות המבצעית של מערך הכבאות, כוח אדם מבוגר (למעלה מ-50% בני יותר מ-40) שאינו בהכרח כשיר פיזית לשירות המבצעי וזמני הגעה ממושכים לזירות אירוע.

 

ממסמך השוואה של משרד הפנים שהוצג בפני המבקר עולה כי זמן ההגעה הממוצע של צוות כבאות לזירת אירוע בישראל עומד על 14 דקות - כפול מהממוצע במדינות אחרות שנבדקו. בנוסף, מספר הכבאים ורכבי הכיבוי המוזנקים לאירוע בישראל הוא כמחצית מהממוצע במדינות האחרות שנבדקו.

 

בדיקת המבקר אף העלתה כי הזנקת הצוותים נעשית על פי תחומי האחריות ולא על פי פריסת הכוחות וכך צוות המרוחק מאירוע יכול להיות מוזנק לשריפה שלא רחוק ממנה כבר נמצא צוות מאיגוד אחר. עוד עלה כי ב-34% מהאירועים שהוגדרו מסוכנים ביותר, הוזנק צוות כיבוי אחד בלבד במקום שניים, כפי שנקבע בנוהל המבצעי, וכי במקרים רבים מגיעים לאירוע שריפה חמור שני כבאים בלבד.

 

"במצב זה אוכלוסייה בהיקף גדול נותרת ללא פתרון הולם בעת אירוע, עד כדי סיכון לפגיעה בנפש וברכוש", קובע המבקר. "המחדלים והליקויים שעולים בדוח מחייבים בדק בית מקיף. על ממשלת ישראל והשר לביטחון הפנים לוודא שמערך הכבאות ערוך ומוכן לשגרה ולשעת חירום ויוכל להתמודד עם אסון המוני".

 

מנציבות הכבאות וההצלה נמסר בתגובה לדוח: "נציב הכבאות וההצלה מינה צוות בכיר ליישום תיקון הליקויים ויישום הלקחים שפורטו בדוח. בנציבות הכבאות מאמינים כי מערך הכבאות נמצא היום במקום טוב הרבה יותר ממה שהיה בדצמבר 2010. יחד עם זאת עדיין צריך להוסיף לוחמי אש ולבנות תחנות כדי שזמן התגובה לאירוע יעמוד על 11 דקות בכל הארץ. בנציבות הכבאות סבורים כי ככל שיתקצר זמן התגובה לשריפה, כך ניתן להשתלט עליה מהר יותר ולצמצם את נזקיה. נציבות הכבאות לא המתינה לפרסום הדו"ח וכבר יישמה חלק ניכר מהליקויים שצוינו בו".

 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by